IV. Zaključak
Ovaj napis nastao je iz potrebe da se ponovno u osnovi skicira odnos u kojem je do sada bio Buddhin nauk i buddhizam spram religije, te da se naznači opsežno i otvoreno polje istraživanja u tom smjeru.
Iz svega što je rečeno naslutiv je dijapazon mogućih određenja i njihov doseg. Buddhizam zadovoljava uvjete tako reći svake definicije religije, kao što su to mnogi istraživači opsežno pokazali, dok s druge strane Buddhin nauk, kako ga čuva theravadska tradicija, po svojoj bitnoj usmjerenosti ukazuje na praktični napor, egzistencijalno stremljenje, sada i ovdje prisutno obestrašćenje, odvajanje, propuštanje, dovođenje do prestanka, dakle to je ateorijski nauk, usmjeren isključivo prozrijevanju prestanka požude, mržnje i zaslijepljenosti. Stoga je, gledano iz nauka, pokušaj uspostavljanja odnosa između religije i nauka bespredmetan, a s drugog gledišta nauk se može promatrati kao religiozno učenje do izvjesne mjere, već prema širini dane definicije, i u tom je slučaju to religiozno učenje osnova religije - buddhizma.
Sa stanovišta koje proizlazi iz Buddhinog nauka samog bavljenja teoretskim pitanjima, kao što je pitanje odnosa nauka spram religije, graniči s apsurdom. Kažemo sada graniči jer ostaju otvorena pitanja: da li je razumijevanje tog nauka povezano isključivo za življenje u skladu s njime; ili se može Buddhin nauk shvatiti teoretskom razinom ispitivanja; ako se ne može shvatiti isključivo teoretskim ispitivanjem, u kojoj se mjeri ipak može dosegnuti dubina Buddhinog nauka? To je pitanje koje ostaje otvoreno kao izazov nama koji polazimo od filološke razine pristupa. Znanstven filološki pristup nužno prethodi dobro osnovanom egzistencijalnom ili praktičnom pristupu, a u europskim okvirima ima izuzetnu važnost. Čak iako nekada leži na apsurdu, ipak se znanstveni i teoretski pristup afirmira jer približava i osvjetljava Buddhin nauk kao nepoznanicu bremenitu vrijednostima.
autor: Rujana Kren
Bibliografija:
Prof. dr. H. von Glasenapp: Buddhism and Christianity, The Wheel Publication 16, Kandy 1963.
Buddhism a Non-theistic Religion (orig. "Buddhismus und Gottesidee 1954.), London 1970.
Buddhism a Non-theistic Religion (orig. "Buddhismus und Gottesidee 1954.), London 1970.
Ñanajivako: Pismo bratu: o intimnosti filozofskog uvjerenja, 1970.
Why is Buddhism a Religion, Indian Phil. Annual, University of Madras, vol. V. 1970.
Why is Buddhism a Religion, Indian Phil. Annual, University of Madras, vol. V. 1970.
Ñanaponika Thera: Buddhism and the God Idea, The Wheel Publ. 61.
Ñanamoli Thera: Buddhism: a Religion or Philosophy, The Wheel Publication 52/53.