O sufizmu mogli bi ponešto i kazati tako što bi naveli jedno sufijsko načelo ili možda bi mogli reći sufijska načela, a ona glase:
"Budi posve u svijetu, e da budeš posve sam;
budi posve svoj, e da si stranac i svijetu i sebi;
iščezni u svemu svome, e da primiš sve Božije;
budi posve siromašan, e da u tome što imaš otkriješ neizmjerno veliki dar od Boga;
budi neprestano žedan i gladan, e da vidiš kako si blago i obilno napajan i hranjen;
budi posve gol, e da otkriješ koliko je blaga u odijevanju kojem si počašćen;
umri kao svoj, e da oživiš kao Božiji rob;
budi posve rob, e da primiš gospodstvo od Gospoda;
prepusti se svojoj smrti, e da ne strahuješ i da se ne žalostiš;
budi u svome tabutu*, e da te Bog iznese iz vode kao živog i Njemu poslušnog, pa se tako nađeš izvan tmaste kaplje sjemena i struhlih kostiju."1
__________________
*tabut (ar.) - plitki "sanduk" bez poklopca za tijelo mrtvaca kod muslimana s kojim se mrtvo tijelo, prethodno uvijeno u bijele čaršafe (čefine) spušta u raku.
1. Rusmir Mahmutćehajić, Andrićevstvo: protiv etike sjećanja, CLIO, Beograd, 2015., str. 268.269.
Najenzibaša - svirač naja derviš mevlevijskog tarikata (reda) |
"Budi posve u svijetu, e da budeš posve sam;
budi posve svoj, e da si stranac i svijetu i sebi;
iščezni u svemu svome, e da primiš sve Božije;
budi posve siromašan, e da u tome što imaš otkriješ neizmjerno veliki dar od Boga;
budi neprestano žedan i gladan, e da vidiš kako si blago i obilno napajan i hranjen;
budi posve gol, e da otkriješ koliko je blaga u odijevanju kojem si počašćen;
umri kao svoj, e da oživiš kao Božiji rob;
budi posve rob, e da primiš gospodstvo od Gospoda;
prepusti se svojoj smrti, e da ne strahuješ i da se ne žalostiš;
budi u svome tabutu*, e da te Bog iznese iz vode kao živog i Njemu poslušnog, pa se tako nađeš izvan tmaste kaplje sjemena i struhlih kostiju."1
__________________
*tabut (ar.) - plitki "sanduk" bez poklopca za tijelo mrtvaca kod muslimana s kojim se mrtvo tijelo, prethodno uvijeno u bijele čaršafe (čefine) spušta u raku.
1. Rusmir Mahmutćehajić, Andrićevstvo: protiv etike sjećanja, CLIO, Beograd, 2015., str. 268.269.