PanENteizam
Još jedna slika našeg
odnosa sa Bogom je ona koju daje panENteizam, a on je, po mišljenju teologa
Timothya Jamesa „Matthew“ Foxa (r. 1940; teolog i bivši svećenik i dominikanac),
istinski zrela, mistička i posve odgovarajuća predstava odnosa Bog – Priroda.
Matilda Magdeburška (XIII st.; kršćanska mističarka – begina) kazuje nam:
Dan mog duhovnog buđenja bio je dan kada sam
vidjela, i znala da vidim, sve stvari u Bogu, i Boga u svim stvarima.
Ovo je precizan opis panENteizma
– „sve stvari u Bogu, i Boga u svim stvarima“. Ova savršeno ortodoksna slika
našeg odnosa s Bogom naznačena je u Ivanovom
evanđelju kada Isus, koristeći se jezikom simbola, kazuje o trsu i lozi:
Ja sam trs, vi loze.
(Iv 15,5)
Jednako tako i u Djelima
apostolskim, sv. Pavao
nam kazuje sljedeće, posve u duhu panENteizma:
U njemu doista živimo, mičemo se i jesmo, kao što
i neki od vaših pjesnika rekoše: ‘Njegov smo čak i rod!’
(Dj 17,28)
Meister Eckhart (XIII-XIV
st.; njemački teolog, filozof, dominikanac, napose mistik) nedvosmisleno
ukazuje na neophodnost posmatranja Boga i sveg stvorenog kroz panENteistički
okular. S tim u vezi Eckhart veli da:
Neznalice pogrešno zamišljaju da je Bog izvan
stvari. Ne znaju da sve što Bog čini (ili poznaje) On to čini u sebi.
Sveta Hildegarda iz
Bingena (XI-XII st.; njemačka časna sestra, mističarka, potom i crkvena
naučiteljica) o panENteizmu je dobrano govorila, i to najprije likovnim
jezikom. Njene slike nerijetko prikazuju stvoreni svijet, Prirodu, u utrobi i maternici Božanstva; upravo je ovdje ključan trenutak za kazati da
je sv. Hildegarda, kazujući o Božanstvu, najčešće govorila „Ljubav“ i „Gospa“.
Likovni rad sv. Hildegarde |
PanENteizam je jedan način da razumijemo razvijanje Boga, jer ako se stvorenja koja postoje unutar Božanstva neprestano tvore i ponovo stvaraju, tada to utiče i na Božanstvo. Kako to Eckhart piše:
Bog postaje kada stvorenja izražavaju Boga.
Tako panENteizam, dok je
u svojim predstavama duboko zaokružen materinskim,
ipak dozvoljava da se razvije osjećaj historijskog ili nedovršenog. On kombinuje
elemente imanentnosti i transcendentnosti. Ovo drugo je shvaćeno kao „ono što
još nije“ – ne kao ono što je iznad. PanENteizam je svojevrsna historijska
transcendentnost sa prostornom imanentnošću. Drugo ime za to bilo bi proročki misticizam, ili mističko proricanje, gdje proricanje
znači promjenu historije, kritiku historije, uplitanje u historiju. Historija i
misterija se spajaju u panENteističkom shvatanju našeg odnosa sa Bogom. To nije
slika linearnog „napredovanja“ (hereza modernističkog mišljenja), niti je slika
jednog ciklusa koji se vječno ponavlja (slika koju nudi jedan dio Istoka).
Prije se može zamisliti kao spirala koja se zauvijek širi.
PanENeteizam uništava dualizam,
dualizam kojeg nam je moderno doba ostavilo: dualizam Bog - priroda, Bog - mi...
Glasoviti kršćanski
teolog sv. Toma Akvinski je kazao – šta god je pod time mislio:
Sve što je u Bogu je Bog.
Boginja/Majka
Bog kao Majka – Sveta
Majka
Ova drevan predstava Boga
kao Majke, a koju su duboko razvili srednjovjekovni mistici, neophodna je
društvu koje želi da povrati osjećaj kreativnosti kao božanske aktivnosti. S
tim u vezi Eckhart veli:
Šta Bog radi sve vrijeme?
Bog rađa. Od početka Bog leži u porođaju i rađa.
Julijana iz Norwicha (ili
Majka Julijana; XIV st.; engleska teologinja, benediktinka, anahoreta i
mističarka) piše:
Kao što je Bog zaista naš Otac, tako isto je Bog
zaista naša Majka. Bog je s radošću naša Majka,... Bog je istinski Otac i Majka
Prirode, i svih stvorenja koja proistječu iz Boga da budu po Božjoj volji.
Na koncu kažimo i ovo: među
najprisutnijim Božjim imenima u Kur'anu su Milostivi (raḥmān) i Svemilosni (rahīm).
Oba imena počivaju na trokonsonantnom korijenu (r-ḥ-m); upravo na tom korijenu (r-ḥ-m)
počiva i arapska riječ za maternicu, plodnicu, uterus...
Bog, Milostivi i
Svemilosni u Kur'anu, na tragu našeg kazivanja o panENteizmu i Bogu – Majci
kazuje:
Gospodar vaš je sam Sebi propisao da bude
milostiv: ako neko od vas kakvo ružno djelo iz lahkomislenosti učini, pa se
poslije pokaje i popravi – pa, Bog će doista oprostiti i milostiv biti.
(Kur’an, 6:54)
A milost Moja obuhvaća sve.
(Kur’an, 7:156)