srijeda, 27. prosinca 2023.

Duhovna ekologija

U mnogim ekološkim narativima koje čitam i slušam kod modernih i savremenih ekologa prepoznajem jedan stari rijek o sufijama (sufizmu) kojeg nam je u 11. stoljeću zapisao El-Hudžviri u djelu Raskivanje velova. Naime, pišući o sufijama, sufizmu, tj. tesavufu u kritičkom tonu El-Hudžviri navodi riječi jednog islamskog mistika koji veli sljedeće:

“Danas je tesavuf (sufizam) samo ime bez suštine, a prije je to bila suština bez imena!

Sada, eto, postoji ime, ali ne i njegova bit. Što bi se reklo, prije je postojala praksa i nije bilo bitno kako to nazvati, a danas postoji i poznat nam je naziv za to, no više nema prakse i ona je praktički nepoznata.”

Tako je, nažalost, i sa ekologijom, ekolozima…

U 18. stoljeću (1741), prije nego je njemački prirodoslovac Ernst Haeckel (XIX-XX) prvi put upotrijebio pojam, termin ekologija, u smislu odnosa živih organizama u dva pravca: prema njihovom organskom i neorganskom okolišu, jedan bosanski učenjak, hadži Mustafa Pruščak piše iznimno vrijedan rad pod naslovom Traktat o samilosti i sažaljenju spram živih stvorenja. U ovom djelu, nevelikog obima, imamo priliku susresti se s jednom duhovnom ekologijom (Seyyed Hossein Nasr), ili onim što danas zovu cjelovita ekologija (papa Franjo).


Rukopis: Hadži Mustafa Pruščak (18. st.)
 Traktat o samilosti i sažaljenju spram živih stvorenja
(Gazi Husrev-begova biblioteka, Sarajevo)

Ipak, valja naglasiti da i ovo djelo treba čitati oprezno i neprestance motriti širi kulturno-povijesni, odnosno društveno-politički ambijent u kojem živi i djela naš Mustafa Pruščak, e kako ne bi zapali u duhovnu miopiju i tupost. Ukoliko navedeno ne osvijestimo ne gine nam zasljepljenje pred stablom i to onim sasušenim u kojem nema vegetativnih sokova (i toga ima u ovom Traktatu i to gotovo na svakom slovu koje je odveć Pruščakovo) – upravo to stablo nam neće dati vidjeti Šumu.

Zato čitatelja upućujem na jedno kritičko i trezveno čitanje stranica ovog Traktata, s posebnom pažnjom na one alineje u kojima Mustafa Pruščak citira poslanika Muhammeda, ali i mnoge islamske mistike (sufije), duhovne pregaoce, na koncu Kur’an sam.

Za ovu priliku izdvajam sljedeća kazivanja:

“Od Ebu Hurejra se prenosi da je Allahov Poslanik, Allah ga blagoslovio i spasio, rekao:
‘Putujući, neki čovjek jako ožedni. Naiđe na bunar, siđe u nj, napi se i izađe. U tom vidje psa kako je isplazio jezik i od velike žeđi jede vlažnu zemlju. Ovog psa je spopala žeđ kao i mene, reče čovjek. Siđe u bunar, napuni obuću vodom, prisloni je psu na usta i napoji ga. Allah mu je zahvalio i grijehe mu oprosti.’

Rekoše mu (ashabi): ‘Božiji poslaniče, imamo li nagradu i od životinja?’ Na svemu što ima dušu (stiče se) nagrada, odgovori Poslanik.”*

“Od Ebu ed-Derdā’a (se prenosi hadis): ‘(Poslanik bi) slijedio djecu i kupovao od njih vrapce (koje su lovili), zatim bi ih puštao i govorio: ‘Idite i živite!’”**

“Viđen je Imam el-Gazali u snu pa mu je rečeno: Šta je Allah učinio s tobom? Postavio me je predase i upitao: ‘S čime mi dolaziš?’ Spomenuo sam razne vrste (moje) poslušnosti (prema Njemu). Ništa od toga nije primljeno! Ali, pišući jednom suzdržao si se kad ti je muha pala na pero. Pustio si je da se napije tinte iz samilosti. Kako si se ti njoj smilovao i ja sam tebi. Idi, oprostio sam ti!”***

 

* Nijaz Šukrić, Etika milosrđa ili “Traktat o samilosti i sažaljenju spram živih stvorenja” od h. Mustafe sina Muhameda Pruščaka, u: Zbornik radova, Islamski teološki fakultet u Sarajevu, 2, 1987, str. 185.
**Isto, str. 193.
***Isto, str. 201.