O kurban[1] bajramu
u svijetlu islamskog učenja nasuprot
petrificiranom tradicionalizmu i folklornom
karnevalsko-festivalskom šarenilu
karnevalsko-festivalskom šarenilu
Još u praskozorje ljudske civilizacije, po
islamskom vjerovanju Bog je prvostvorenom ljudskom biću i prvom poslaničkom
liku u sferi ljudske civilizacije (vrste) Ademu (Adamu) poslavši
mu Džibrila (Gabrijela) ponudio tri dara, a to su:
1. Dar Intelekta ili
Uma (Aql) – spoznaje,
2. Dar vjere –
vrlinā i
3. Dar stida –
morala.
Adem noseći u sebi prvostvorenu narav Ahmeda (nemanifestirani Logos; prvostvoreni Intelekt – Um ili Duh) ali i narav poslanika Muhammeda (manifestirani Logos; pečatni poslanik – hatemu-l-enbija) izabire dar Intelekta. S tim darom,
darom spoznaje bivaju pokazani u punini svi drugi darovi. Taj dar jeste
dio primordijalne naravi svakog ljudskog bića – fitret. O tom daru
islamski mislioc i mistik Mulla Muhsin Fayd Kāshānī (XVII st.) veli:
„Intelekt je objavljeni
vjerozakon (Sharī'a) u ljudskoj osobi, kao što je objavljeni vjerozakon
Intelekt izvan ljudske osobe... Ukratko, Intelekt je izvor svih dobrih odlika i
vrelo svekolikog savršenstva.“
Darom spoznaje mi bistrimo neizbistriva
semantička dna svakog ibadeta – svakog bogoštovnog čina, svakog temeljnog vjerskog
učenja. Ništa su, bez spoznaje svih šest imanskih temelja ili šarta* jednako kao
što su ništa svih pet islamskih stubova vjere (islamski šarti)**. Kada nema
spoznaje navedenih imansko – islamskih stubova nema ni krunskog posvjedočenja
islama kao vjere mira (harmonije) i predanosti Bogu. To posvjedočenje jeste
osobni džihad (koji, samo tada biva 6. islamski šart!), a džihad (perom i tintom) nije ništa drugo doli spoznajni čin. Riječ je o spoznaji
koja čovjeka mijenja, preobražava (katarza, metanoja...). Imansko –
islamska vjerovanja bez naznačenog džihada puki su taqlīd tj. imitacija,
formalizam, ljuštura, bolje reći krhotina, a svaka krhotina jeste oštra i
opasna ne samo za pojedinca koji s njom barata već i za cijelu zajednicu u
kojoj jeste pojedinac, a šta tek reći kada krhotinama cijela zajednica
manipuliše i krhotine drži za najviše i iskonske vrijednosti!? U takvim
zajednicama tinta spoznaje biva izgnana krvlju nedužnog čovjeka, a pero
spoznaje biva sasječeno mačem, bolje reći s a b lj o m neboguugodne osvete, „pravde“,
„vjere“, „ljudskosti“...! Tu i tada spoznaje nema, a svaki imanski i islamski
stub ili šart biva puka, banalna, prosta, posve isprazna manifestacija
poput svake festivalske maskerade – folkloristička ljuštura biva predstavljena
kao tradicionalna religijsko-duhovna vrijednost.
Današnji kurban ili hadžijski bajrami,
nažalost upravo jesu ono što akademik Rešid Hafizović govori kada
ukazuje na interpretativni konformizam (taqlīd), pa za takve
interpretacije islamskih ibadeta ili bogoštovnih aktivnosti veli da su: „... bauljanja
po nekoć dosegnutim spoznajama davno umrlih ljudi i višestoljetnim utabavanim
putevima koji spoznajna načela islamske vjere, a posebice njene stubove, sa
razine spoznajnog i ustrajnog interpretativnog mi'radža svodi na puke obrede
lišene svjetla svježih spoznaja. A prvostvoreno pero – pečatni Poslanik islama
(a.s.) je stalno upozoravao: »Nema nikakva dobra u obredima našim ako u njima
nema svježih spoznaja.«[2]
Ibrahimova žrtva (kurban), timuridska minijatura, Širaz, XV st. |
Neka svako od nas, nas koji prinosimo tu žrtvu
– kurban u vidu životinje sagleda iskreno sam sa sobom i pred svojim Gospodarom
je li odmakao koliko je zrno gorušice u produbljivanju tog čina ove godine,
2017. u odnosu na 2016. i tako redom. To jednako važi i za one koji nisu bili u
mogućnosti prinjeti žrtvu – kurban u vidu životinje (kod nas u Bosni to je
tradicionalno ovan – bravče), jer kurbanski bajram je blagdan žrtve, a ako nismo u mogućnosti
prinositi ovu specifičnu žrtvu nismo spriječeni položiti 1001 drugu žrtvu na
oltar našega srca i odreći se 1001 taqlīda, 1001 interpretativnog
konformizma ili petrificiranog ibadeta. Koliko god bili materijalno tj. novčano
u nemogućnosti prinjeti kurban u vidu životinje za ovaj Bajram to nas nimalo
nesprečava da prinesemo neku drugu žrtvu u cilju oslobađanja od robovanja
bilo čemu, a najprije krhotinama tradicionalističke, atavističke,
folklorističke i etno-konfesionalističke (pseudo) religioznosti. Sve u
cilju obnavljanja naše izvorne naravi (fitret) i naše izvorne i čiste
vjere koju je baštinio Ibrahim (Abraham), a to je dinu-l-fitra –
primordijalna vjera, odnosno dinu-l-hanif – čista vjera!
Ikona: Abraham žrtvuje sina Izaka |
[1] kurban (ar.) – žrtva...
[2] Iz: Rešid Hafizović, Spoznaja,
prva vrijednost islama; prilog spoznajnoj teoriji u islamu, NI „Ibn Sina“,
Sarajevo, 2017., str. 8-9.
* Imanski šarti, temelji ili stubovi su:
1. Vjerovanje u jednog Boga (ultimativni monoteizam),
2. Vjerovanje u Božije meleke (anđele),
3. Vjerovanje u Božije objavljene Knjige (Tevrat - Tora, Zebur - Psalmi..., Indžil - Evanđelje i Kur,an),
4. Vjerovanje u Božije poslanike, odnosno vjeronavjestitelje (proroke),
5. Vjerovanje u Sudnji Dan (odnosno Dan Uskrsnuća) i
6. Vjerovati u kader tj. da sve što se zbiva, događa jeste po odredbi Boga i po Božijem znanju.
Ovih šest imanskih stubova ili temelja vjere jesu prisutni u svakoj objavljenoj ili autentičnoj religiji ili vjeri. Po ovim vjerovanjima, u biti muslimani prepoznaju pripadnike ehlu-l-kitaba ili pripadnike neke od ranije objavljenih religija.
** Islamski šarti, temelji ili stubovi su:
1. Vjerovanje u jednoga Boga - tewhid,
2. Obavljanje ili klanjanje svih 5 dnevnih namaza - molitvi,
3. Davanje milostinje ili zekata,
4. Ramazanski post,
5. Odlazak na hadž, ali samo ako smo u materijalnoj i duševno-duhovnoj mogućnosti i ako društveno-političke okolnosti to omogućavaju.
U šijskoj interpretativnoj tradiciji islama 6. islamski šart jeste i džihad, tj. duhovno pregnuće, a to shvatanje da je šest islamskih šarta nije u koliziji sa sunijskom interpretacijom!
* Imanski šarti, temelji ili stubovi su:
1. Vjerovanje u jednog Boga (ultimativni monoteizam),
2. Vjerovanje u Božije meleke (anđele),
3. Vjerovanje u Božije objavljene Knjige (Tevrat - Tora, Zebur - Psalmi..., Indžil - Evanđelje i Kur,an),
4. Vjerovanje u Božije poslanike, odnosno vjeronavjestitelje (proroke),
5. Vjerovanje u Sudnji Dan (odnosno Dan Uskrsnuća) i
6. Vjerovati u kader tj. da sve što se zbiva, događa jeste po odredbi Boga i po Božijem znanju.
Ovih šest imanskih stubova ili temelja vjere jesu prisutni u svakoj objavljenoj ili autentičnoj religiji ili vjeri. Po ovim vjerovanjima, u biti muslimani prepoznaju pripadnike ehlu-l-kitaba ili pripadnike neke od ranije objavljenih religija.
** Islamski šarti, temelji ili stubovi su:
1. Vjerovanje u jednoga Boga - tewhid,
2. Obavljanje ili klanjanje svih 5 dnevnih namaza - molitvi,
3. Davanje milostinje ili zekata,
4. Ramazanski post,
5. Odlazak na hadž, ali samo ako smo u materijalnoj i duševno-duhovnoj mogućnosti i ako društveno-političke okolnosti to omogućavaju.
U šijskoj interpretativnoj tradiciji islama 6. islamski šart jeste i džihad, tj. duhovno pregnuće, a to shvatanje da je šest islamskih šarta nije u koliziji sa sunijskom interpretacijom!