srijeda, 12. rujna 2018.

Perenijalna filozofija i kršćanstvo




James Sherman Cursinger (r. 04.05.1953.) autor je, urednik i profesor filozofije na Univerzitetu Južna Karolina, čija su djela prvenstveno usmjerena na komparativnu religiju, tradicionalnu i perenijalnu filozofiju, duhovnost istočnog kršćanstva i mistične tradicije pravoslavne crkve.

Objavljeno u: Kršćanstvo: Kompletni vodič, ur. John Bowden, London, Continuum, 2005.

Teolozi i filozofi religije shvaćaju perenijalnu filozofiju na dva načina. Među rimokatoličkim autorima, posebno onima koji su na liniji učenja sv. Tome Akvinskog, to razumijevanje je često povezano sa grčkim i rimskim klasičnim nasljeđem i odnosi se na vjerovanja o Bogu, ljudskoj prirodi, vrlinama i znanju koje crkveni oci i srednjovjekovni skolastici dijele sa pretkršćanskim filozofima, posebno sa Platonom i Aristotelom. Latinski izraz philosophia perennis, „vječna filozofija“, vjerovatno je prvi put upotrebljen u tom smislu od strane vatikanskog knjižničara Agostina Steucha (1496.-1549.), a frekventnijim ga je učinio filozof Leibniz u ranom osamnaestom stoljeću. U novije vrijeme fraza je korištena u širem smislu da označi ideju o svim velikim religijskim tradicijama svijeta kao izrazima jedne jedine istine. Uspoređujući tu istinu sa cvijetom trajnicom (perennis), perenijalisti tvrde da postoji jedan božanski Izvor sve mudrosti koji kroz povijest uvijek iznova cvijeta. Velike religije koje uključuju hinduizam, budizam, taoizam, judaizam, kršćanstvo i islam su različite forme te mudrosti i može se za njih reći da su to putevi koji vode istom vrhuncu, ili dijalekti zajedničkog jezika.
            U ovom potonjem smislu perenijalnu filozofiju je u dvadesetom stoljeću popularizirao Aldous Huxley, knjigom „Perenijalna filozofija“ (1946.). Njeni najpoznatiji izlagači sa najvećim autoritetom svakako su Ananda Coomaraswamy, Rene Guenon, te posebno Frithjof Schuon čije je djelo „Transcendentno jedinstvo religija“ (1948.) od velike važnosti za definiranje današnjeg stanovišta perenijalista. Prema Schuonu i pripadnicima njegove škole treba razlučiti između egzoterične ili vanjske i ezoterične ili unutarnje dimenzije religije. Izvana se doktrine religija svijeta jasno razlikuju, čak su kontradiktorne, kao što možemo vidjeti iz njihovih teologija. Hindu tradicija na primjer uključuje mnoge Bogove, judaizam inzistira na tome da postoji samo jedan Bog, dok budizam pitanje o Bogu prepušta debati. Zatim kršćanstvo vjeruje da je Bog Trojstvo te da je božanski Sin utjelovljen kao Isus Krist, a to vjerovanje je eksplicite odbijeno od strane islama. Prema perenijalnoj filozofiji takva izvanjski oprečna učenja, providonosno prilagođena duhovnim, psihološkim i kulturalnim potrebama različitih ljudi u raznim povijesnim etapama, mogu biti iznutra usklađena za one koji su osjetljivi na njihova metafizička i simbolička značenja i koji su spremni da slijede zlatnu nit dogmatskih učenja do njihovih najdubljih duhovnih značenja. Iz tog razloga pronalazimo značajano slaganje među najvećim misticima i mudracima, poput Shankare u hinduizmu, Ibn Arabija u islamu i Meistera Eckharta u kršćanstvu.
            Perenijalna filozofija može biti svrstana kao vid pluralizma, no ipak sa dvije bitne značajke. Prvo, za razliku od mnogih pluralista, perenijalni filozofi ne vjeruju da je svaka religijska tradicija važeća, već prave razliku između istinskih religija i njihovih ljudskih ili demonskih patvorina, a unutar autentičnih tradicija između pravovjernih i heretičkih formi. Neki putevi vode sve do vrha dok drugi kruže besciljno oko podnožja planine ili vode ka pustinji. Drugo, dok pluralizam vidi religiju kao rezultat ljudskih napora za dosezanjem božanske Stvarnosti koja nikako ne može biti znana onakva kakva jest po sebi, perenijalizam uči da su istinske ili pravovjerne religije svijeta direktno objavljene od same te Stvarnosti, pritom svaka od njih odgovara određenom arhetipu u božanskom umu. Objavljene tradicije ne prenose parcijalne ili komplementarne istine, koje potom sinkretist mora kombinirati kako bi postigao kompletno razumijevanje. Radije, svaka je potpuno istinita u tom smislu da opskrbljuje svoje pristalice sa svime što im je potrebno za dostizanje najvišeg i najkompletnijeg ljudskog stanja, stanja u kojem će moći iskustveno potvrditi istinu kroz njihovo učestvovanje u samoj prirodi Boga.
            Treba priznati da je tradicionalno kršćanstvo uglavnom neprijateljski raspoloženo prema perenijalnoj filozofiji. Ako uzmemo u obzir tvrdnje drugih religija, većina kršćana su ili ekskluzivisti koji niječu mogućnost spasenja bilo koga izvan crkve, ili inkluzivisti koji protežu mogućnost spasenja samo na nekršćane koji su u čvrstom neznanju o evanđelju a koji ipak pripadaju crkvi zahvaljujući njihovoj vlastitoj želji za spasenjem, po kojoj zapravo imaju koristi od otkupljujućeg djela utjelovljenoga Sina. Kada se na tragu perenijalizma kaže da je kršćanstvo jedna od nekolicine objavljenih religija i da nekršćani mogu biti spašeni nezavisno od događaja iz evanđelja, to se mnogim kršćanima čini kontradiktornim vlastitoj vjeri. Od II Vatikanskog sabora rimokatolička crkva je, na primjer, prisvojila prvenstveno inkluzivni stav potvrdivši postojanje dijelova istine u drugim religijama, s druge strane u deklaraciji Dominus Iesus (2000.) eksplicitno negira ideju o postojanju načina spasenja mimo Isusa Krista, za čiju je povijesnu muku, smrt i uskrsnuće rečeno da su od esencijalne važnosti za sveopće otkupljenje.
            Prema Schuonu i drugim perenijalistima ovaj dominantni stav među kršćanima nije iznenađujući, i ne trebamo stavljati u pitanje njegovu korisnost za veliku većinu vjernika. Sav smisao bilo koje religije je u tome da osigura spasenje što je moguće više ljudi, a mnogi ljudi, bili oni kršćani ili drugih religija, kadri su uzeti svoju tradiciju za ozbiljno samo ako su osvjedočeni da je ona najbolji, ako ne i jedini, način pristupa Bogu. Kritičari su predbacivali time da je Novi zavjet, uzet u cjelini, suprotan perenijalnoj filozofiji, a to je uvelike istina. Muslimani mogu dati shodnu kritiku, i oni bi bili u pravu kada bi rekli da Kur'an, koliko god ponekad pozitivno govorio o drugim ljudima Knjige, svakako daje prvenstvo onima koji slijede Muhammedov primjer. No za perenijaliste ovo jednostavno pokazuje kako je primarni cilj svjetskih religija, krenuvši od njihovih spisa i apostolskih autoriteta, pomoći pripadnicima da ostanu usredotočeni na jednu formu očuvanja istine, a ne uspostavljati temelje međureligijskog dijaloga. S druge strane, nadaje se zajedničko podrijetlo religija u transcendentnom Izvoru koji, kako sve tradicije svjedoče, beskonačno nadilazi čak i vlastite samoobjave, pa je u prirodi stvari da formulacije u spisima i dogmatske formulacije svake religije trebaju uključivati određena otvaranja ili naznake ka podastrtoj vjerodostojnosti perenijalne filozofije. Te naznake se mogu naći ne samo na periferijama religijskih tradicija, već u njihovim središnjim esencijalnim doktrinama.
            Takva je svakako situacija sa kršćanstvom, u kojemu se jedno od najvažnijih otvaranja može pronaći u tradicionalnom razumijevanju Kristove osobe. Kršćani koji vjeruju da je njihova religija jedina istinita ili mjerodavno istinita često podupiru svoju poziciju citirajući Kristove riječi, „Ja sam put, istina i život, nitko ne dolazi Ocu osim po meni“ (Iv 14,6). Prema perenijalnim teolozima, interpretacija ovog i drugih sličnih pasusa od strane ekskluzivista ili inkluzivista je svakako od velike važnosti i može ući u trag heretičnoj kristologiji. Jer u razvijenoj doktrini ekumenskih koncila, istinska Kristova osoba, tj. Subjekt koji misli njegove misli, govori njegove riječi i izvršava sva njegova djela, je vječna Riječ ili Sin Božji, druga osoba Trojstva. Isus Krist nije čovjek koga je Bog usvojio, ni čovjek u kojem je obitavala Božja prisutnost, niti posredujuće biće stvoreno od Boga kao najviše među stvorenjima, niti složeno biće dijelom božansko a dijelom ljudsko. Božanski Sin je ono što Isus jest, „istobitan s Ocem“, „po kojemu je sve stvoreno“ (Nicejsko vjerovanje).


            Od svih evanđelja Ivanovo je najosjetljivije prema tome, jer ista osoba koja govori o sebi kako je on jedini put ka Ocu također kaže i „prije nego Abraham posta, Ja jesam“. (Iv 8,58), to je pasus u kojem sama glagolska vremena odbacuju identificiranje Krista sa striktno vremenitim setom spasonosnih činjenica. Kršćanski perenijalisti zaključuju da je pogrešno pobrkati jedinstvenost jedinorođenoga i vječnoga Sina Božjega sa navodnom jedincatošću njegovog povijesnog događaja u Palestini prvoga stoljeća. Bez nijekanja da postoji samo jedan Sin Božji, i da je samo on začetnik spasenja, i da je Isus Krist taj Sin, oni tvrde da nema biblijskih ni dogmatskih temelja koji pretpostavljaju da je taj Sin ograničio svoje spasonosno djelovanje na svoju utjelovljenu prisutnost kao Isus. Sa druge strane, sv. Atanazije i drugi rani crkveni oci inzistirali su na tome da iako je Riječ „tijelom postala i nastanila se među nama“ (Iv 1,14), on nije bio ograničen svojim tijelom čak ni tijekom svojeg ranijeg djelovanja.
            Nekada se prigovara kako ovaj slijed razmišljanja uvodi rascjep među dvjema Kristovim prirodama, rušeći tako integritet i važnost povijesnog Isusa u korist Riječi i kozmičkog Krista. Zaboravlja se da je izdvojeni povijesni Isus, razumijevan kao određeni čovjek sa vremenski uslovljenom psihologijom, uvelike izum modernih učenjaka koji su često u neslaganju sa samim učenjima koje tradicionalni kršćani nastoje čuvati. Prema ocima, posebno onima koji tumače kalcedonski sabor (451.), među recima koje je uspostavio Ćiril Aleksandrijski, povijesni Isus jest kozmički Krist, jer nema povijesne osobe koja može biti začeta uz ili pridodana vječnoj Osobi jedinoga Sina. Naravno da Isusovo čovještvo  ne može biti nijekano. „Poput nas po svemu osim po grijehu“ (definicija iz Kalcedona), on je bio stvarno rođen, stvarno razapet, i stvarno uskrsnuo od mrtvih. U susretu s ovim čovječanstvom, ono što susrećemo nije individualno ljudsko biće – ne neki „čovjek nazarećanin“ – već ljudska narav kao takva, primljena u Boga i tako divinizirana.
            Jednom kada je dosegnuto ovo suptilno gledište, brojna druga učenja iz spisa počinju zadobivati značenje šireg opsega. Sada se može čitati na nov i svjež način kako je Krist „svjetlo istinito koje prosvjetljuje svakog čovjeka koji dolazi na ovaj svijet“ (Iv 1,9), da on ima „druge ovce koje nisu iz ovoga stada“ (Iv 10,16), i da „Bog nije pristran, nego – u svakom je narodu njemu mio onaj koji ga se boji i čini pravdu“ (DJ 10, 34-35); i može se zamjetiti da su događaji Kristove muke na Golgoti prikaz izričito vječnog spasenja u određenom vremenu i mjestu, jer Jaganjac Božji, čija „pravednost Jednoga – svim ljudima na opravdanje, na život!“ (Rim 5,18), je „zaklani Jaganjac od početka svijeta“ (Otk 13,8). Slijedeći liniju takvih naznaka, počinje se primjećivati kako je Sin ili Riječ, daleko od toga da bude ograničen na jednu religiju, božanski princip u pozadini svih objava i vječni izvor spasenja u svakoj autentičnoj tradiciji. Iako je uistinu utjelovljen kao Isus Krist u kršćanstvu, on je također slavno djelotvoran u nekršćanskim religijama i kroz njih. U nekima je prisutan na jednako personalan način, kao Krišna i drugi avatari hinduizma, u kojima je on također „postao čovjekom“ (Nicejsko vjerovanje), dok se u drugim pojavljuje na impersonalan način, kao u islamskom Kur'anu, gdje se je pojavio kao knjiga.
            Često se izražava briga kako perenijalna interpretacija kršćanstva ima efekt unižavanja Krista, svrstavajući ga među druge spasitelje. Ali ako se „po njihovim plodovima“ (Mt 7,20) može razlučiti da li su religije validne i ukoliko se dobar plod svetosti često može primjetiti kako raste na nekršćanskim putevima, izgleda da su snaga i doseg Sina Božjega zapravo mnogo veći no što su kršćani navođeni da vjeruju, a perenijalna filozofija će se pojaviti kao vid inkluzivizma, ali ne više kao inkluzivitet usredotočen na kršćanstvo ili crkvu ili njene sakramente, nego na Isusa Krista, spasonosni Izvor sve mudrosti.



Prevela: Ivana Ibrović