(slika i Oslikano)
Razori sve ove slikarije i slike
poradi Slikara!
&
On je ponad bilo kojeg oblika kojeg
možeš naslikati...
(stihovi Dželaluddina Rumija Mevlane, XIII
st.,
iz djela Dîwân-i Shams-i Tabrîzî)
iz djela Dîwân-i Shams-i Tabrîzî)
Sve tri abrahamske monoteističke
tradicije, judeizam, kršćanstvo i islam nose u sebi ili jesu u cijelosti
semitska duhovna baština. Bogoduhi tekstovi navedenih tradicija od Tore (ili
Petoknjižja – prvih pet knjiga Starog zavjeta), preko Novog zavjeta i
konačno do Kur'ana i hadisa nalažu ili ukazuju na to da se Bog neprikazuje
posredstvom likovnih ili pak skulpturalnih medija, a nadasve ne u figurativnom
(antropomorfnom) obličju. Tim se željela napraviti svojevrsna distanca u
odnosu na sve druge (susjedne) religijske tradicije s kojima su dolazile
u dodir abrahamske religije, a koje su obilato koristile, prije svega figurativni
likovni i skulpturalni medij u prikazivanju Vrhovnog Bića – Boga.
Još u Tori (Bibliji – Starom
zavjetu), svetom i bogoduhom Tekstu za jevreje i kršćane jasno i
nedvosmisle se veli, u okrilju onoga što je poznato kao Deset zapovijedi (Dekalog)
i to u dva navrata, prvo u knjizi Izlaska (Exodus), a potom u Ponovljenim
zakonima (Deuteronomium) sljedeće:
„Ja sam Jahve, Bog tvoj, koji sam
te izveo iz zemlje egipatske, iz kuće ropstva.
Nemoj imati drugih bogova uz mene.
Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi...“
Nemoj imati drugih bogova uz mene.
Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi...“
(Izl 20,2-5)
„Nemojte imati drugih bogova uz
mene!
Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi. Jer ja, Jahve, Bog tvoj, Bog sam ljubomoran.“
Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se niti im služi. Jer ja, Jahve, Bog tvoj, Bog sam ljubomoran.“
(Pnz 5,7-9)
Kažimo da su ove zapovijedi na samom
početku Dekaloga.
Sinaj - Egipat |
Navedene zapovijedi direktno su
utjecale na umjetničku tradiciju, najprije jevreja. Oni su ostali dosljedni u
neprikazivanju Boga. To možemo, i ako nismo jevreji posvjedočiti. Izričita
zabrana prikazivanja Boga, između ostalog doprinjela je da golemi fokus
najstarije monotesitičke semitske tradicije bude prije svega na Knjizi, ili na
samoj bogoduhoj ili svetoj božijoj Riječi. To se jasno da zapaziti ukoliko samo
ovlaš pogledamo bilo koji vjerski ritual u sinagogi. Sveti tekst u formi
svitka, ili klasične knjige je ono na čemu tijelesne oči vjernika nalaze smiraj
e kako bi neveštastveni vid prodro ponad ispisanog teksta ka značenjima
bogoduhih slova, sintagmi, sentenci...
U naznačenoj duhovnoj klimi ne samo da
je rođen, već je i djelovao Isus Mesija – Krist. Treba li napominjati da je
Isus, etnički govoreći bio Jevrej. Isus je, kako nas izvještava evanđelista
Marko Zakone koji su došli posredstvom jevrejskih proroka, poglavito Mojsija, a
koji su nam zapisani u gore spomenutim tekstovima (Tori – Petoknjižju)
došao ne da ih dokine, već da ih i s p u n i ili o s t v a
r i. Marko piše prenoseći same riječi Isusa Krista sljedeće:
„Ne mislite da sam došao dokinuti
Zakon ili Proroke. Nisamo došao dokinuti, nego ispuniti (ili ostvariti). Jer
kažem vam, zaista dok nebo i zemlja ne prođu, ne, ni jedno slovce, niti jedan
crtica iz Zakona neće proći dok se sve ne ostvari. Ko dakle dokine i jednu od
ovih najmanjih zapovijedi, i tome nauči ljude, najmanjim će se zvati u kraljevstvu
nebeskom. A ko ih bude izvršavao i naučavao, on velikim će se zvati u
kraljevstvu nebeskom.“
(Mt 5, 17-19)
Maslinska gora |
U svijetlu navedene Isusove besjede (Besjeda
na gori), a koja se direktno odnosi na Zakone koji su uprisutnjeni u Starom
zavjetu, a mi smo se dotakli onih zakona koji se izravno odnose na
neprikazivanje Boga, valja čitati i kazivanja koja su nam prisutna u Djelima
apostolskim (Novi zavjet), i to ona koja su Pavlova besjeda
Atinjanima. U toj Pavlovoj besjedi možemo iščitati, bolje reći prepoznati sve
do sada citirane biblijske tekstove, i navedene dijelove Dekaloga i Isusovu
besjedu na gori. Pavao, kako nam danas stoji u Djelima apostolskim
sljedeće je riječi uputio Atinjanima – navodimo duži tekst čiji uvod odlično
kontekstualizira sav naš pokušaj u sugerisanju mogućih pogubnih posljedica
ukoliko Boga prikujemo za sliku, za kip ili ukoliko Boga prikujemo za bilo koji
simbol i to do on mjere kada se ljudsko biće toliko pogubi i posve zagubi da
više ne zna i nepravi razliku između znaka i označenog, ili između
simbola i simboliziranog, a upravo je to bila jedna od inih duhovnih
bolesti od kojih su bolovali drevni narodi antike s kojima su se susretali
jevreji, kao i narodi kasne antike kojima su rani kršćani Riječ božiju
navještali, a iste bolesti bolovali su predislamski Arapi i drugi narodi s
kojima su muslimani dolazili u dodir:
„Dok ih je Pavao čekao u Atini,
ozlojedio se u duhu gledajući kako je grad pun idola. Stoga je u sinagogi
raspravljao sa Židovima i s bogobojaznim ljudima, a na trgu svaki dan s onima
koje bi ondje zatekao. A i neki od epikurejskih i stoičkih filozofa stadoše
raspravljati s njim, te su jedni govorili: „Šta bi ovaj skupljač zrnja htio
reći?“ A drugi: „Čini se da je navjestitelj nekih tuđih bogova“, jer je
navješćivao Evanđelje o Isusu i uskrsnuću. Onda ga uzeše i dovedoše na Areopag,
govoreći: „Možemo li znati šta je to novo učenje o kojemu govoriš? Jer nam
nekakvim čudnim stvarima puniš uši. Željeli bismo dakle znati šta bi to imalo
biti.“
A svi Atinjani, kao i stranci
pridošlice, ni na šta drugo ne troše svoje vrijeme nego da kazuju ili slušaju
novosti. Pavao stade nasred Areopaga i reče: „Atinjani! Po svemu vidim da ste
pobožniji od drugih. Jer prolazeći vašim gradom i razgledajući vaše svetinje,
nađoh i žrtvenik na kojemu bijaše napisano: ʹNepoznatom boguʹ. To dakle što vi
ne poznajući štujete, to vam ja navješćujem. Bog koji stvori svijet i sve što
je u njemu, On koji je Gospodar neba i zemlje, ne prebiva u rukom načinjenim
hramovima. Niti ga poslužuju ljudske ruke, kao da bi On što trebao, koji
sâm svima daje život i dah i sve ostalo. On od jednoga načini sav ljudski rod
da se nastani po svem licu zemlje, odredivši im stanovita vremèna i granice
njihovih obitavališta, da traže Boga, ne bi li ga kako napipali i našli, premda
nije daleko ni od koga od nas. Jer u Njemu živimo i mičemo se i jesmo, kao što
i neki od vaših pjesnika rekoše: ʹNjegov smo naime i rod!ʹ Ako smo dakle rod
Božiji, ne smijemo misliti da je božanstvo slično zlatu ili srebru ili
kamenu, liku izrađenu umijećem i zamisli ljudskom. Previdjevši dakle vremena neznanja, Bog sada zapovijeda
ljudima da se svi i svugdje obrate, jer postavi Dan u koji će svijetu suditi po
pravdi, po Čovjeku kojega odredi. I svima dade dokaz uskrisivši ga od mrtvih.“
(Dj 17,16-31)
Ono što je Bog, posredstvom Starog (Tevrat)
i Novog zavjeta (Indžil – Isa a.s.) ljudskom rodu, abrahamskog duhovnog
žilišta ostavio u amanet à propos neprikazivanja Njegova Lika to
isto je ponovio i u posljednjoj Objavi – Kur'anu (iz islamske perspektive
govoreći), te posredstvom qudsi hadisa, a najprije ćemo ovu
starostavnu kažu naći i u brojnim hadisima koji svjedoče životnu praksu
poslanika Muhameda (a.s.). A njegov život bijaše slika i prilika
kur'anske (božanske) pedagogije. To je ista ona pedagogija koja je
ljudskom rodu od Adema (a.s.) ukazivala na pute koji vode ka Njemu i
tako oblikovala duše do onog duhovnog stanja s kojeg one, duše bivaju vraćene (tawil)
svome Gospodaru. Kur'an o tim dušama veli:
(Kur'an, LXXXIX:27-30)
Brdo svjetlosti ponad Meke |
Navedenog povratka nema ukoliko čovjek
ne poruš sve i jedan idol (ili sliku) u svom srcu (intelektualna idolatrija,
intelektualni konformizam...), baš onako kako je poslanik Muhamed porušio
idole u Ka'bi.
Navedenog povratka nema sve dok
neispraznimo srce, riječ je o duhovnom srcu eda bi svoje ušatorenje imao samo
On.
Navedenog povratka nema ukoliko svaki
dan svaku našu spoznaju, naše saznanje, naše viđenje, našu predstavu Njega
nebacimo pod noge, na prašinu zemnu tražeći oprost od Boga za istu, baš onako
kako je činio poslanik Muhamed, pri tome tražeći od Boga da mu proširi i
produbi znanje, vidike, spoznaju...
Navedenog povratka nema ukoliko
nebudemo u neprestanom prisjećanju (zikru) da nema zbilje doli Zbilje.
Samo tada ćemo moći u svakom simbolu
iščitati Simboliziranog, samo tada ćemo moći u svakom znaku (ajetu)
iščitati Označenog, samo tada ćemo ostati jednovremeno i trijezni pred
stvorenjem, i opijeni pred Stvoriteljom. U takvom amfiboličnom stanju je duša
koja je još zaogrnuta ovozemnim tijelom, a pri tome je udomila ili ako vam je
draže ugostila u svoje srce (duhovno srce) Njega. Takve duše zbore i
poje o Ljubavi, baš onako kako je to činio i glasoviti sufija Ibn Arebi:
„Moje srce postalo je primateljkom svakog oblika;
Ono je ispasište gazelama i manastir kršćanskih monaha,
hram idola, Ka'ba hodočasnicima, pločice Tore i knjiga Qur'ana.
Ja slijedim religiju Ljubavi: kojim god putem karavana Ljubavi da krene,
taj put je moja religija i moje uvjerenje.”
Ono je ispasište gazelama i manastir kršćanskih monaha,
hram idola, Ka'ba hodočasnicima, pločice Tore i knjiga Qur'ana.
Ja slijedim religiju Ljubavi: kojim god putem karavana Ljubavi da krene,
taj put je moja religija i moje uvjerenje.”
Ostati
trijezan pred znakom (ajetom) ili simbolom, a biti opijen Onim na šta
upućuje i znak (ajet) i simbol jeste, kako rekosmo amfibolično stanje
duše koja je još u ovozemnom tijelu ali posve vraćena (tawil) svom
izvornom stanju (fitret). Samo takve duše mogu i u ikoni na kojoj je,
recimo Isus Krist, i u sinagogi u kojoj su svitci Tore, i u Ka’bi, ali
svejednako i u murtiju vedskog božanstva, i u vatri zoroastrovog hrama…
prepoznati trag Onoga koji je rekao:
“Svaki narod je imao vjeronavjestitelja…”
(Kur’a X:47)
Brdo Kailaš - Himalaji (Tibet)