nedjelja, 6. kolovoza 2017.

Religijska mnogolikost

»...ukoliko postoje različite religije – od kojih svaka, po definiciji, zbori apsolutnim, i odatle isključivim jezikom – to je zato što su razlike među religijama sukladne upravo, po usporednosti, razlikama među ljudskim pojedincima.

Drugim riječima ukoliko su religije istina, to je stoga što je u slučaju svake od njih govorio Bog; i ukoliko su različite, to je stoga što je Bog svaki put govorio u različitim „jezicima“ u skladu sa različitostima ljudskih posuda.

I naposlijetku, ukoliko religije jesu apsolutne i isključujuće, to je zato što je u svakoj od njih Bog kazao: „Ja“.

Mi dobro znamo, a to štaviše spada u naravni poredak stvari, da ova teza nije prihvatljiva na razini egzoterijskih[1] ortodoksija, nego na ravni sveobuhvatne ortodoksije, ortodoksije koju Muhyiddin Ibn Arabi, veliki obznanitelj gnoze u islamu, posvjedočuje riječima ovim:

„Moje je srce postalo primateljkom svakog oblika;
Ono je ispasište gazelama[2] i manastir kršćanskih monaha,
hram idola, Ka'ba hodočasnicima, pločice Tore i knjiga Kur'ana.
Ja slijedim religiju Ljubavi; kojim god putem karavana[3] Ljubavi[4] da krene,
Taj put je moja religija i moje uvjerenje.“[5]*«**




 _______________________
[1] Ova riječ ukazuje na ograničenje, ali apriorno ne sadrži prigovor, ljudske su osnovice uvijek ono što jesu.
[2] „Gazele“ označuju duhovna stanja. 
[3] Doslovno: „Njegove kamile.“  „Kamile“ kao i „gazele“ ovdje ukazuju na zbiljnosti duha: one predstavljaju unutarnje i vanjske posljedice – ili pokretljiva obličja – „ljubavi“ ili drugim riječima posljedice „suštinske svjesnosti“. 
[4] Ovdje to nije pitanje mahabhe u psihološkom i metodičkom smislu, nego živuće istine i „božanskoga privlačenja“. „Ljubav“ je ovdje suprotstavljena „oblicima“ koji su predočeni kao „hladni“ i „mrtvi“. Sveti Pavao je također rekao da „slovo ubija a Duh oživljuje“. „Duh“ i „ljubav“ ovdje su istoznačni.
[5] Slično ovome Dželal ad-Din Rumi u svojim katrenima veli: „Ako je slika Voljenog u hramu idola,  onda je posvemašnja zabluda kružiti oko Ka'be. Ako je Ka'ba lišena mirisa Voljenog, ona je sinagoga. A ako u sinagogi osjećamo miris ujedinjenja s Njim, sinagoga je naša Ka'ba.“ U Kur'anu je ovaj univerzalizam posebno iskazan u ovim ajetima: „Bogu pripadaju istok i zapad; kamo god se okrenuli, tamo je Lice Božije“ (II, 115) – „Reci: Zovite 'Allah' ili zovite 'Ar-Rahman'; koje god Ime zazvali, Njemu pripadaju sva Imena najljepša (VII, 110). U ovom drugom stavku Božija Imena mogu označavati duhovne perspektive, pa tako i religije. Različite su religije poput zrna brojanice; uže je gnoza, njihova jednotna suština prolazi kroza sve njih.

*Prijevod stihova preuzet iz: Muhyi-d-din Ibn 'Arabi, Dragulji poslaničke mudrosti, Bemust, Zenica, 1995., str. 342. (prev. Rešid Hafizović)
** Frithjof Schuon, Razumijevanje islama, El-Kalem, Sarajevo, 2008., str. 52-53.