Sedam (svetih) spavača u kršćanskoj i islamskoj tradiciji
Sedam svetih otroka[1] iz Efesa ili Svetih Sedam zaspalih
i Ashabul-kehf – Drugovi iz pećine
Sedam svetih otroka[1] iz Efesa ili Svetih Sedam zaspalih
i Ashabul-kehf – Drugovi iz pećine
Unatoč
prevalentnom, savremenom diskursu i kod kršćana i kod muslimana, a koji nastoji
istaknuti što više razlika formalne naravi kako bi se kazalo da i u sferi
nadformalnog ne postoji ništa zajedničko (neprihvatanje
istosti ili pak sličnosti) mi
nastavljamo podastirati jasne ukaze da je među ovim tradicijama, a to
svejednako važi i za druge autentične religijsko-duhovne tradicije, mnoštvo
tananih niti koje spajaju i po vertikali i po horizontali i u svim dr.
dimenzijama.
To spajanje, po kojima prepoznajemo istosti i sličnosti ukazuje nam na jednu
zajedničku Tradiciju koja počiva ili
koja je smirena u svim religijskim tradicijama. To je ona Tradicija koju, recimo vedanta, ili tzv. „hinduizam“ oslovljava
terminom sanathana-dharma (lat. religio perennis).[2]
Ovoga
puta kazat ćemo nekoliko riječi o sedam bogougodnika, svetaca, evlija, mubarek
ljudi ili kako ih najčešće ove dvije tradicije (kršćanstvo i islam) poznaju kao sedam
spavača u pećini.
///
Krenimo
iz očišta kršćanstva.
Odveć
je poznato da su kršćani u prvim stoljećima, tačnije do četvrtog stoljeća bili
proganjani, napose unutar Rimskog carstva. Ta proganjanja iznjedrila su mnoštvo
mučenika (mnogi od njih su i sveci)
unutar kršćanske tradicije koji su stekli golem ugled i poštovanje u potonjim
generacijama. Ti mučenici postali su paragoni istrajnosti, vjere, trpljivosti,
nade... i napose ljubavi, za koju sv. Pavle, nasljedujući Isusov nauk veli da
je najviša ili najuzvišenija (I Kor 13,13).
U
vremenu rimskog cara Decija (III st.)[3]
kada je progon kršćana uzeo velikog maha sam Decije došao je u Efes gdje je
priređeno praznovanje paganskih idola tj. prinošenje žrtava istima, ali i
pokolj kršćana.[4] Navedeni car izdao je naređenje da se svi
žitelji Efesa i šire okoline saberu radi prinošenja žrtava idolima. Trećeg dana
ovog praznovanja car je dao naređenje da se i kršćani prinesu kao žrtve
idolima.
Sedam mladića, po predanju vojnika
suzdržali su se od prinošenja žrtava paganskim idolima. Mladići su se usredotočili na molitvu koju su uputili Bogu za spas
kršćana. Tih sedam mladića bili su
sinovi ugledenih efeških starješina, a njihova imena u okrilju pravoslavne
tradicije su: Maksimilijan, Jamvlih,
Martinijan, Jovan (Konstantin), Dionisije,
Eksakustodijan i Antonin.[5]
Zbog svoga odbijanja da prinose žrtve bogovima (idolima, kumirima...) bijahu optuženi kod cara. Ta optužba prisili
ih da se sklone u pećinu na brdu Ohlon (ili
Kalion, današnje brdo Panayirdagh[6])
u blizini Efesa. U pećini mladići su
se posvetili molitvi i postu, a predanje veli da su sa sobom ponijeli i
nekoliko srebrenjaka tek toliko da imaju kako bi se mogli prehraniti za
nekoliko dana.
Svetih Sedam zaspalih, zapadno evropska kršćanska minijatura XIV st. |
Ali, kada car Decije sazna da su mladići
pobjegli i da su se sakrili u pećini naredi da se pećina sazida. Međutim, Bog
spusti na mladiće čudnovatan i
dugotrajan san. Dva carska dvoranina (komornika)
Teodor i Rufin koji bijahu kriptokršćani dali su da se uzida jedan kovčežić
s pločama na kojima su bila ispisana imena sedmorice
mladića i tako bi zabilježena njihova
mučenička „smrt“ od strane cara Decija.
Po kršćanskom predanju proći će 200 godina od čina sazidavanja mladića pa sve do vremena kada će nastati spor u tadašnjem svekršćanskom društvu Istočnog rimskog carstva – želimo reći da je u tom V stoljeću kršćanstvo već priznata religija, i ne samo to, kršćanstvo je i državna religija koja snažno oblikuje svu društvenu zbilju.[7]
Sedam svetih otroka, ikona istočno kršćanske pravoslavne umjetničke tradicije. |
Po kršćanskom predanju proći će 200 godina od čina sazidavanja mladića pa sve do vremena kada će nastati spor u tadašnjem svekršćanskom društvu Istočnog rimskog carstva – želimo reći da je u tom V stoljeću kršćanstvo već priznata religija, i ne samo to, kršćanstvo je i državna religija koja snažno oblikuje svu društvenu zbilju.[7]
Naime, za vrijeme istočnorimskog cara Teodozija
II (ili Teodozija mlađeg)[8]
u V stoljeću nastao je spor oko kršćanskog učenja o uskrsnuću mrtvih[9]
jer mnogi posumnjaše u istinitost navedenog nauka (predvodnik te heretične sljedbe bijaše episkop eginski Teodor; mnogi
vjerovaše da nakon smrti nema uskrsnuća tijela, već samo duše, a neki pak sumnjaše
u bilo kakvo uskrsnuće[10]).
Ta nevjerica i polemika ražalostila je cara te se je on molio Bogu kako bi On
na neki način ljudima, kršćanima ukazao na istinu. A baš u to vrijeme (tačnije 446. godine[11])
neki pastir koji je držao ovce pravio je torove koristeći kamenje kojim je
sazidana pećina na brdu Ohlon. Uzimajući s ulaza pećine kamen po kamen probudi mladiće koji bijahu posve mladi, zdravi
i baš onakvi kakvi su i zaspali. To čudo brzo se razglasi, pa za njega ču i sam
car Teodozije II te dođe s velikom dvorskom svitom pred mladiće s kojima zapodjenu razgovor. Sjetimo se s jedne strane
kovčežića s pločama na kojima su bila ispisana imena sedmorice mladića, a s druge da se je baš tada kada su se probudili
mladići rasplamsala priča o vjeri
i/ili nevjeri u uskrsnuće tijela, pa i duše. Ovaj događaj bijaše očit znak, baš
onaj znak za kojeg se car Teodozije II tako smjerno molio Bogu – jasno, onima
koji su vjerovali u uskrsnuće ovo čudo učvrsti vjeru, a onima koji su sumnjali
vrati plam stare vjere. Predanje dalje veli, da su poslije sedam dana mladići ponovo zaspali snom mrtvim te čekaju dan općeg uskrsnuća. Car htjede da
njihova tijela položi u zlatne kovčege, ali predanje veli da su mu se mladići javili u snu i kazali da ih
ostavi na zemlji (u pećini) baš onako
kako su i polegli.
Danas
obje velike kršćanske denominacije, i pravoslavna i rimokatolička crkva
obilježavaju dan ovih mladića.
Pravoslavna crva (SPC) spominje ih
kao Sedam svetih otroka iz Efesa i u
svom crkvenom kalendaru ima spomendan na njih 22. oktobra, dočim u
rimokatoličkoj crkvi i njenom kalendaru ovih sedam mučenika svoj spomendan
imaju 27. jula.[12]
U pravoslavnoj tradiciji smatraju se zaštitnicima
mladića (otroka) i muškaraca, a vjeruje se da će se na
njihov dan svaka želja ispuniti ukoliko se zapali svijeća i pomoli sedmorici mladića spavača.
Sljedeći
kršćanski autori pisali su o ovom hijerpovijesnom događaju: biskup Jakov iz Saruga (V-VI st.), Grgur iz
Toursa (VI st.), Pavao Đakon (VIII st.) u
djelu Povijest Langobarda, Jakov iz Voragine (XIII st.) u djelu Zlatne
legende...[13]
///
Uz ovu
kršćansku interpretaciju o sedam spavača
u pećini, a ponudili smo valja reći skraćenu interpretaciju u nastavku
nudimo i islamsku koja za razliku od
kršćanske svoje utemeljenje ima u svetom spisu Kur'anu (koji jeste temeljno i konstitutivno vrelo islamske religiozno-duhovne
tradicije), a osim svetog Teksta informacije o navedenom hijeropovijesnom
događaju nalazimo i u islamskom predanju ili pak u islamskoj hijeropovijesti (ar. kasas).
U tom smislu navodimo iz kur'anskog Teksta jedan dio 18. sure („poglavlja“) koja nosi naziv Pećina (El-Kehf) upravo po onoj pećini u kojoj
su sedam mladića našli utočište od
progona.
“Misliš li ti da su samo stanovnici pećine, čija su imena
na ploči napisana, bili čudo među čudima Našim? Kada se nekoliko momaka u pećini sklonilo pa reklo:
"Gospodaru naš, daj nam Svoju milost i pruži nam u ovome našemu postupku
prisebnost (smjernost)", Mi smo
ih u pećini tvrdo uspavali za dugo godina. Poslije smo ih probudili da bismo
pokazali koja će od dvije skupine bolje ocijeniti koliko su vremena proboravili.
Ispričaćemo ti povijest njihovu, onako
kako je bilo. To su bili momci, vjerovali su u Gospodara svog, a Mi smo im ubjeđenje još više
učvrstili. Osnažili smo bili njihova srca kad su se digli i rekli: "Gospodar naš,
Gospodar je nebesa i Zemlje, mi se nećemo pored Njega drugom bogu
klanjati, jer bismo tada ono što je daleko od istine govorili. Narod ovaj naš
je mimo Njega druge bogove prihvatio, zašto jasan dokaz nije donio o tome da se
treba njima klanjati? A ima li nepravednijeg od onoga koji o Allahu iznosi
neistinu? Kad napustite njih i one kojima umjesto Allahu robuju, sklonite se u
pećinu, Gospodar vaš će milošću Svojom vas obasuti i za vas će ono što će vam korisno
biti pripremiti."
I ti si mogao vidjeti kako Sunce, kad se rađa, obilazi pećinu s desne
strane, a kad zalazi zaobilazi je s lijeve strane, a oni su bili u sredini
njezinoj. To je dokaz Allahove moći, kome Allah ukaže na Pravi
put, on će Pravim putem ići, a koga u zabludi ostavi, ti mu nećeš naći zaštitnika
koji će ga na Pravi put uputiti. I pomislio bi da su budni, ali oni su spavali,
i Mi smo ih prevrtali sad na desnu, sad na lijevu stranu, a pas njihov, opruženih prednjih
šapa, na ulazu je ležao; da si ih vidio, od njih bi pobjegao i strah bi te uhvatio.
I Mi smo ih, isto tako, probudili da bi jedni druge
pitali. "Koliko ste ovdje ostali?"; upita jedan od njih. "Ostali
smo dan ili dio dana", odgovoriše. "Vaš Gospodar najbolje zna koliko
ste ostali", rekoše. "Pošaljite, jednoga od vas s ovim srebrenjacima
vašim u grad, pa nek vidi u koga je najčistije jelo i neka vam od njega
donese hrane i neka bude ljubazan i neka nikome ne govori ništa o vama, jer,
ako oni doznaju za vas, kamenovaće vas ili će vas na silu
u svoju vjeru obratiti, i tada nikada nećete ono što želite postići!"
I Mi smo, isto tako, učinili da oni za njih saznaju, da
bi se uvjerili da je istinito Allahovo obećanje i da u čas oživljenja nema
nikakve sumnje, kada su se između sebe o njima raspravljali, i rekli:
"Sagradite na ulazu u nju ogradu, Gospodar njihov najbolje zna ko su
oni." A onda oni do čijih se riječi najviše držalo rekoše: "Napravićemo na ulazu u nju Bogomolju!"
Neki će reći: "Bila su trojica, pas
njihov je bio četvrti", a neki će govoriti: "Bila su peterica, pas njihov je
bio šesti", nagađajući ono što ne znaju, dok će neki reći: "Bila su sedmerica, a pas
njihov bio je osmi." Reci: "Gospodaru mome je dobro poznat njihov
broj, samo malo njih to zna. Zato ne raspravljaj o njima osim površno, i ne
pitaj o njima od njih nikoga!"
I nikako za bilo šta ne reci: "Uradiću to sigurno
sutra!"; ne dodavši: "Ako Bog da!" A kad zaboraviš, sjeti se
Gospodara svoga i reci: "Gospodar moj će me uputiti na ono što je bolje i
korisnije od ovoga."
A oni su ostali u pećini svojoj tri stotine i još devet
godina. Reci: "Allah najbolje zna koliko su ostali; tajne nebesa i Zemlje
jedino On zna. Kako On sve vidi, kako On sve čuje! Oni nemaju drugog zaštitnika
osim Njega, a On ne uzima nikoga u odlukama Svojim kao ortaka."
(Kur’an, 18:9-26)
Islamsko
predanje i hijeropovijest u značajnoj mjeri na sličan, a ponegdje i na isti
način kazuje o Drugovima iz pećine
kao i kršćanska tradicija.
Ukratko, i ovdje je riječ o sedmorici bogougodnika, pravednika, pravovjernih...
koji živeći u posve nemoralnim društveno-političkim okolnostima bivaju
prinuđeni spas naći u pećini, odnosno u smjernoj meditaciji (ar. zikru
i fikru). Jasno je da iz islamske perspektive ovi mladići jesu sljedbenici onog vjerozakona (ar. šerijata) kojeg je
donio poslanik Isā (a.s.), tj. Isus
Krist. Njihov credo, kao i credo svih nasljedovatelja Isāa bijaše,
po islamskoj interpretaciji sljedeći: „La ilahe illallah ve Isā rūhullah“,
a to znači „Nema boga osim Boga, i Isā je Rūh (Duh) od Boga“.[14]Ashabul kehf - Drugovi iz pećine islamska umjetnost - perzijska minijatura |
Pećine u Efsusu - jugoistočna Turska |
Kada je riječ o samoj naraciji o Drugovima iz pećine, osim kur'anskog Teksta, koji je za muslimane neupitan u smislu autentičnosti postoji još niz dodatnih naracija, iz islamskog predanja i hijeropovijesti koje dopunjuju kur'anski Tekst detaljima o mjestu, vremenu i okolnostima u kojima svoju vjeru kušaju i žive Drugovi iz pećine. Te dodatne informacije dobrano se naslanjaju na kršćanske izvore tj. na kršćanski narativ o sedam svetih mučenika iz Efesa. Ipak, postoje i stanovite razlike, a neke od njih jesu one koje se odnose na mjesto i vrijeme događaja. Po kršćanskoj interpretaciji ovaj hijeropovijesni događaj dešava se u maloazijskom gradu Efesu, dočim u islamskoj tradiciji, osim Efesa govori se i o Efsusu, gradu koji je smješten u jugoistočnoj Turskoj u blizi grada Tarsusa (drevni hetitski grad Tars, na području Cilicije - Kilikije), a postoje i ona kazivanja koja područje današnjeg Jordana, tačnije bližu okolinu drevnog antičkog grada Petre prepoznaju kao mjesto navedenih dešavanja. Također, postoje razlike i u dataciji. Naime, islamska kronologija ovih hijeropovijesnih događaja, također odstupa od kršćanske. Kao što smo prethodno kazali mladići iz pećine u istu su se sklonili za vrijeme rimskog cara Decija (III st.), a probudili su se za vrijeme bizantskog cara Teodozija II (V st.), što će reći da su spavali oko 160 do 200 godina. Međutim, islamski izvor, a to je kur'anski Tekst veli da su mladići spavali 300 godina (solarnih).[15] Ako se uzme za tačno da su se probudili za vrijeme Teodozija II (ta nam se godina ili period buđenja čini sigurnijom) onda godina njihovog ulaska u pećinu i san pomjera se unatrag u period od 108. do 150. godine, a to je period u kojem su vladali rimski carevi iz dinastije Antonina, a to su:
Trajan (lat. Marcus Ulpius Traianus), vladao od 98. do 117.,
Hadrijan (lat. Publius Aelius Hadrianus), vladao od 117. do 138. i
Antonin Pio (lat. Titus Aurelius Fulvus Boionius Arrius Antoninus), vladao od 138. do 161.[16]
Kako
god da bilo, kada je riječ o tačnom vremenu ulaska mladića u pećinu i u san, i kada je riječ o tome gdje se nalazila
ta pećina mi nastavljamo kazivanje iz očišta islamske tradicije. A ista kazuje
da je s mladićima u pećinu ušao i
njihov vjerni pas Kitmir.
Razlog njihovog odlaska u pećinu gotovo je isti kao i iz očišta kršćanske
tradicije – progon monoteista, Isāovih nasljedovatelja
od strane politeista, ili posve nemoralnog društva koje je svoje strasti i
neznanje uzelo za božanstva!
Vrijedno pažnje je sljedeće kazivanje, a koje smo imali prilike pročitati u
navedenom kur'anskom Tekstu. Naime, tu se veli da je za vrijeme sna mladića u pećini, dragi Bog dao da
sunčeve zrake pri izlasku zaobilaze pećinu s desne strane, a prilikom zalasku s
lijeve. Takvo ponašanje sunčevih zraka (svojevrstan
ples) po islamskom vjerovanju bilo je znakovito (ar. ayet) za sve one koji su znali i umijeli iščitati božije
znakove (ar. ayetullah; lat. vestigio Dei).
U toku njihovog sna, višegodišnjeg sna meleci (anđeli) prevrtali su tijela mladića,
kao i psa e kako ne bi dobili povrede od dugog ležanja. A dok su mladići i pas spavali proticale su
godine, pa i stoljeća i društvena zbilja njihovog životnog kraja posve se
izmijenila. Po islamskom predanju zavladale su posve drugačije okolnosti,
napose one koje se tiču religije, odnosno etičko-moralnih obrazaca koji
proizilaze iz božije Objave, u ovom slučaju date ili spuštene posredstvom
poslanika Isāa – tj. Isusa Krista (ta objava i vjerozakon jeste Indžil – tj.
Evanđelje). Naime, vrijeme u kojem će se probuditi mladići bilo je vrijeme istočnorimskog tj. bizantskog vladara Teodozija
II, za kojeg islamska tradicija veli da je bio iskreni nasljedovatelj Isāa,
odnosno da je bio iskreno predan Bogu (ar.
muslim). Ali, baš kako i kršćanska tradicija veli, u to vrijeme zavladala
je opšta nevjerica u uskrsnuće (nakon
smrti) ne samo tijela, već i duše[17]
(i islam i kršćanstvo jasno i
nedvosmisleno ukazuju na uskrsnuće i duše i tijela!).[18]
Baš tada, dragi i mudri Bog (ar. el-Hakîm)
na molbe (ar. dove) pravovjernih budi
usnule mladiće iz pećine kako bi bili
jasan dokaz u uskrsnuće duše i tijela. Nakon buđenja sedmorice mladića, i njihovog psa Kitmira[19]
vjera u uskrsnuće bijaše učvršćena kod nasljedovatelja Isāa.[20]
Nakon što se vratila vjera u uskrsnuće, i nakon što je završena misija sedmorice mladića iz pećine ili Drugova iz pećine oni su, po svemu
sudeći ponovo ušli u pećinu i utonuli u san čekajući ponovno buđenje, ili su
definitivno kušali smrt koju će svaka duša kušati kako bi ponovo bila proživljena,
duševno i tjelesno na dan sveopćeg uskrsnuća (ar. Yawm Al-Qiyām).[21]
Ondašnja zajednica vjernih iz zahvalnosti prema Bogu, ali i iz poštovanja prema
Drugovima iz pećine dali su sagraditi
mesdžid (hram) na ulazu u pećinu s
kamenim tarihom (epitafom) s njihovim
imenima.
Sedam (svetih) mladića i pećina
u ogledalu jezika simbola
u ogledalu jezika simbola
Prije
nego bilo šta kažemo o dole navedenim simbolima želimo reći da svi simboli
uvijek i vazda imaju dvostruko značenje.[22]
Tu istinu valja imati u vidu kada se bistre simboli o kojima ćemo ovdje
govoriti, unatoč činjenici da ćemo mi fokus imati, u biti samo na jedan
vrijednosni skup značenja.
Broj sedam
Valjalo
bi ovdje ukazati, na simboličke vrijednosti broja 7, bar u formi natuknica.
Mišljenja smo da broj mladića u pećini (sedam
mladića) o kojem govore obje religijsko-duhovne tradicije (i kršćanstvo i islam) jeste iznimno važan broj u sferi onih
vrijednosti koje se nastoje simbolima naznačiti.
Naime, odveć je poznato da je broj 7 u jevrejskoj tradiciji (Stari zavjet) simbol sedmog dana koji
jeste dan odmora – to je broj cjelovitosti (simbol
saveza između Boga i čovjeka). Još je u starom Babilonu broj 7 označavao
cjelovitost i mnoštvo, a tu simboličku vrijednost broja 7 prepoznali su i drugi
susjedni narodi (civilizacije). Nije
na odmet spomenuti da je drevni babilonski zigurat imao 7 nivoa, ali i
Solomonov (Sulejmanov, a.s.) hram
imao je 7 stepenica ka ulazu; drvo života, također najčešće se predstavlja sa 7
grana i sa po 7 listova na svakoj grani, a što je po mnogima možda i pramodel
sedmerokrakog svijećnjaka (menore) u
jevrejskoj tradiciji. Naime, Stari zavjet
je prepun heptada koje ovdje ne bi
mogli sve ni nabrojati, a takvo što ne bi imalo ni smisla.
Kao i svi brojevi u kontekstu svete numerologije tako je i broj 7 iznimno
ambivalentan broj, a to je najočitije za pripadnike abrahamske (ibrahimovske) tradicije u kontekstu hijeropovijesne kaže o
faraonovom snu o 7 mršavih i 7 debelih krava (Post 41,1-4); navedimo još da Stari
zavjet u Mudrim izrekama hvali 7
stupova mudrosti (Izr 9,1). Nadalje,
broj 7 na simboličkoj razini proširuje se na: 70, 77, 70.000... Kažimo da se broj
7 pojavljuje 77 puta u Starom zavjetu.
Pored mnoštva simboličkih ili semantičkih razina broja 7 ovdje ćemo kratko
zastati na 12. Psalmu:
„Riječi su
Jahvine riječi iskrene
srebro prokušano, od zemlje odvojeno,
sedam puta očišćeno.“
(Ps 12,7)
srebro prokušano, od zemlje odvojeno,
sedam puta očišćeno.“
(Ps 12,7)
Dakle,
broj 7, između ostalog ima simboličku vrijednost pročišćenja, preobražaja (grč. metanoje)...
Baš te procese podstaknuli su sedam
spavača u pećini onoga časa kada ih je otkrila efeška zajednica koja je
posumnjala u uskrsnuće duše i tijela! A preobražaja nema bez staze, mističke
ili duhovne staze (lat. via purgativa).
A kad smo kod mističke staze valja reći, a pri tome zadržat ćemo se samo na
kršćanskoj i islamskoj tradiciji da obje ukazuju na broj 7 u kontekstu
mističnog puta. Islamski mistik, sufija Feriduddin
Attar (XII-XIII st.) ukazuje na 7
dolina kroz koje duša prolazi (F. Attar
koristi se simbolom ptice ukazujući na dušu),[23]
a sufija Nuri (X st.) opisuje 7 prostorija duhovnog zamka (duše), baš kao što će kasnije kršćanska svetica Tereza od Avila (1515-1582.) ponoviti istu simboliku 7 odaja unuatranjeg zamka ili
dvorca (duše). U biti potka ovih
opisa mističkih staza jeste stara ideja o uspeću kroz 7 planetarnih sfera, a
tog uspinjanja nema bez preobražaja – metanoje ili „mistične smrti“ baš one „smrti“
u koju su zašli mladići u pećini.[24]
U islamskom misticizmu – sufizmu broj 7 iznimno je prisutan. U islamskoj tradiciji govori se o sedam: nebesa, mora, ezoteričnih razina kur'anskog Teksta,[25] 7 kruženja oko Kabe (ar. tavaf), 7 imama u islamsko-šijskoj tradiciji (septimalni ismailizam),[26] sufije (recimo A. Semnaniji, 1261-1336.) spominju 7 suptilnih tačaka ili organa unutar ljudskog bića (ar. lataif) što je iznimno slično čakrama koje poznaje vedska tradicija. Pomoću tih suptilnih tačaka ili suptilnih organa sufije dostižu više ili uzvišenije nivoe svijesti. Tih 7 lataifa dovode se u vezu sa 7 božijih svojstava, a koji se opet očituju kroz 7 najvećih poslanika (proroka), a to su: Adem (Adam), Nuh (Noa), Ibrahim (Abraham), Musa (Mojsije), Davud (David), Isā (Isus) i Muhammed – neka je sa svima njima Božiji Mir i Blagoslov. Nadalje, u islamskoj mističnoj tradiciji sveprisutno je kazivanje o sedmorici (tur. jedileri) koji čine duhovnu hijerarhiju zajedno sa trojicom (tur. učlerima) i četvoricom (tur. krklerima), a koji zajedno čine àbdale.[27]
U islamskom misticizmu – sufizmu broj 7 iznimno je prisutan. U islamskoj tradiciji govori se o sedam: nebesa, mora, ezoteričnih razina kur'anskog Teksta,[25] 7 kruženja oko Kabe (ar. tavaf), 7 imama u islamsko-šijskoj tradiciji (septimalni ismailizam),[26] sufije (recimo A. Semnaniji, 1261-1336.) spominju 7 suptilnih tačaka ili organa unutar ljudskog bića (ar. lataif) što je iznimno slično čakrama koje poznaje vedska tradicija. Pomoću tih suptilnih tačaka ili suptilnih organa sufije dostižu više ili uzvišenije nivoe svijesti. Tih 7 lataifa dovode se u vezu sa 7 božijih svojstava, a koji se opet očituju kroz 7 najvećih poslanika (proroka), a to su: Adem (Adam), Nuh (Noa), Ibrahim (Abraham), Musa (Mojsije), Davud (David), Isā (Isus) i Muhammed – neka je sa svima njima Božiji Mir i Blagoslov. Nadalje, u islamskoj mističnoj tradiciji sveprisutno je kazivanje o sedmorici (tur. jedileri) koji čine duhovnu hijerarhiju zajedno sa trojicom (tur. učlerima) i četvoricom (tur. krklerima), a koji zajedno čine àbdale.[27]
P.S.
Mladići (ar. fitijan - √فتو)
Da pokušamo rezimirati: broj 7 simbolizira sveukupnost
prostora i sveukupnost vremena; zbrajajući broj 4, koji simbolizira
zemlju/Zemlju (ženski princip) i broj
3, koji simbolizira nebo/Nebo (muški
princip) dobiva se 7 koji predstavlja sveukupnost
univerzuma u kretanju.[28]
U
prethodnom kazivanju o broju 7 govorili smo o simboličkim slojevima ili
semantičkim značenjima iz perspektive, napose abrahamskih (ibrahimovskih) tradicija. U ovom, također kratkom osvrtu pokušat
ćemo dati glavne smjernice u razumijevanju pojma odnosno simbola „mladići“.
Valja znati da ćemo taj pojam motriti najprije iz perspektive islamske
tradicije i u tom smislu osvrnut ćemo se na kur'anski Tekst koji koristeći ruho
arapskog jezika koristi pojam u sing., feta (Kur'an 12:30, 18:60, 21:60) i u plur., odnosno dualu, fitja
i fitjan (Kur'an 12:36, 12:62, 18:10, 18:13).[29]
Arapska leksika, kao što je slučaj i s dr. drevnim jezicima iznimno je
polisemična. Pa tako je i sa terminom feta,
odnosno fitja i fitjan. Ipak, većina prevodioca ovaj pojam iz kur'anskog konteksta,
tačnije iz konteksta 18. sure (sura
El-Kehf, tj. Pećina) koja između ostalog govori i o Drugovima iz pećine (ashabu'l-kehf)
prevode kao „mladići“, „momci“ i sl. Evo kako 13. ajet navedene sure glasi:
„A Mi
tebi kazujemo vijest njihovu po Istini. To su bili mladići (ar. fitijan)
koji su u Gospodara svoga vjerovali, a Mi smo im Uputu još i povećali!“ (Kur'an, 18:13)
Ranije
smo naveli kompletan kur'anski Tekst koji govori o mladićima tj. Drugovima iz
pećine. Njihov primjer u islamskoj tradiciji uzima se kao paradigmatičan za
sva kasnija pokoljenja u kontekstu onoga što sve autentične religiozno-duhovne
tradicije poznaju kao duhovno viteštvo.[30]
Dakle, termin „mladići“ (ar. feta; fitja
i fitjan) u islamskoj tradiciji jeste prvorazredan simbol duhovnog viteštva (ar. futuvvet; pers. dževanmardi; fran. chevalerie spirituelle) ili puta mladosti. No, postavlja se pitanje
kakav je to put mladosti. Odgovor je
posve jednostavan. To je onaj put na
kojem svaki putnik (lat. homo viator; ar.
salik), tj. duhovni vitez ponovo
postaje mlad, čedan, vraća se u intaktno – djevičansko stanje, u stanje
primordijalne naravi (ar. fitret) ili
kako bi vedski sljedbenici kazali riječ je o povratku u predsamsarično stanje (skr. svarupa). Zapadnoevropska, napose
kršćanska tradicija prepuna je primjera o navedenom putu i putnicima, duhovnim vitezovima koji traže, koji
tragaju za tom mladošću. Možda najpoznatija evropska naracija o duhovnom viteštvu jeste ona o Svetom
Gralu, ili o Parsifalu, ili o kralju Arturu (arturijanske legende) i sl. U svim tim pričama pronaći Gral (ne ulazeći u to šta Gral simbolizuje, ali
želimo reći da isti treba tražiti, napose u/na pustopoljinama vlastitog bića –
mikrokozmosa) znači vratiti se, kao što rekosmo gore u djevičansko ili
intaktno stanje i biti vječno mlad, vječno živ, a to znači piti s izvora
vječnog života, onog izvora iz kojeg kulja živa, životodajna voda o kojoj
govori Isus Krist kada traži od Samarijanke vode, a ona mu kazuje da se Židovi
(a Isus bi Židov) ne druže sa
Samarijancima, što uistinu bi ondašnji običaj. Ali, valja znati da je Isus
Krist došao rušiti stare, okoštale i neživotodajne odnose te u tom smislu
kazuje Samarijanki:
„Kad bi ti
znala za dar Božji i tko je onaj koji ti veli: 'Daj mi piti', ti bi u njega
iskala i dao bi ti žive vode.“
(Iv 4,10)
(Iv 4,10)
P.S.
1.
Dakle, mladići nisu ništa drugo nego duhovni vitezovi koji hode putem
mladosti, putem vječnog života natapajući svoja srca, duhovna srca životodajnom
vodom s vrela žive vode (ar. âbu-hàjàt).
Ali, valja reći da ti mladići, duhovni vitezovi jesu i hijerognostici
jer su u potrazi za vječnim (perenijalnim)
znanjem (gnozom) ili za mudrošću (sophia), odnosno za perenijalnom
filosofijom (philosophia perennis), a
ona vazda priziva i vječnu religiju (lat.
religio perennis; skr. sanathana-dharma;
ar. dinu'l-fitr, dinu'l-kajjim). Jer u kur'anskom Tekstu Bog jasno veli: „...a Mi smo im Uputu još i povećali!“ (Kur'an, 18:13) – Uputa iz
islamskog očišta nije ništa drugo nego Sophia!
2.
Ovdje ćemo
donijeti na vidjelo dio kazivanja – teksta o islamskom duhovnom viteštvu (ar. futuvvetu ili pers. dževanmardi) iz pera
perzijskog autora Ali Akbara Velajatija
(rođ. 1945.)
„Reč al-futuvat arapski je infinitiv koji
potiče iz leksičkog korena al-fata
što znači „mladić“. U leksikonu Muntaha
al-arab spominje se da reč al-fata
često označava vedro mladalačko ponašanje zbog čega se ovaj pojam katkada
povezuje i sa plemenitošću, darežljivošću, odvažnošću i, jednom rečju, sa viteštvom. Poslednje značenje
ove reči korišćeno je i u arapskoj predislamskoj poeziji. Osobu koju bi nazvali
al-fata Arapi su smatrali ujedno
hrabrom i plemenitom... U nekim arapskim stihovima pronalazimo naziv fata al-fitijan, što bi u današnjoj
terminologiji značilo „junak nad junacima“. Arapi su tako opisivali heroje
svojih legendi... Značenje infinitiva futuvat prošireno je u vreme umajadskog
kalifata (ili emevijski kalifat koji je
vladao od 661. do 750., op. a.). Osim što je označavao razne oblike
junaštva, herojstva i hrabrosti, ovaj termin je predstavljao i druge pohvalne
osobine kao što je milosrdno ponašanje
prema slabijim i potlačenim. Da bi neko u sebi ostvario takve osobine,
morao je da se odriče mnogih telesnih
i materijalnih užitaka i da u svim aspektima života bude
samopožrtvovan. Osobe s takvim
vrlinama u tom periodu najčešće bismo pronalazili u prvim sufijskim
generacijama. Tako su samopožrtvovanje i junaštvo postali neodvojivi aspekti
sufizma.
Najznačajnija dela u kojima se spominju bitne informacije o osnovama junaštva (duhovnog junaštva, op. a.) jesu: al-Futuvat as-sufija i Tabakat as-sufija Abu Abdurahmana
Sulemija Nišapurija (umro 1021) i Risala
al-Kušejrija Abdul-Kasima Kušeirija. Ono što se jednostavno može zaključiti
iz takvih dela jeste to da je junaštvo još u ranom razdoblju islama
predstavljeno kao tajanstveni spoj pohvalnih osobina koje smo pronalazili u
verovesnikovim prijateljima, a kasnije i u sledbenicima sufijskih krugova. Tek
kasnije, junaštvo dobija svoju posebnu društvenu konotaciju. Formirane su
posebne viteške grupe, a ako bi neko želeo da se pridruži tim grupama, morao bi
najpre da bude odeven u posebnu odeću (saravil)
i da se zarekne da će do smrti poštovati viteški pravilnik ponašanja. Taj
pravilnik je novim dobrovoljcima (adeptima,
op. a.) najčešće predstavljen u pisanom obliku (futuvvet-nama, op. a.) i bio je sastavljen na osnovu čuvenih
predanja verovesnika islama (Muhammeda
a.s., op. a.) ili kasnijih predstavnika sufijskih krugova.
Štaviše, deo istoričara tvrdi da su templari, koji su bili najaktivniji za
vreme krstaških ratova, svoja glavna vojna obeležja preuzeli od predstavnika
muslimanskih grupa futuvata. Kultura viteštva je na Zapadu nastala upravo tada
i bila je vitalna nekoliko vekova.“[31]
3.
Pećina
U
kur'anskom Tekstu u suri El-Enbijā (Vjerovjesnici) poslanik Ibrahim (a.s.) tj. Abraham također je oslovljen
pojmom feta[32]
(mladić – duhovni vitez). Kur'anski Tekst ukazuje na to da je Ibrahim uništio
kipove – idole kojem se njegov narod klanjao, a zbog tog čina htjedoše ga
spaliti u vatri. Kažimo da je Ibrahim prije nego što se okomio na izvanjske
kipove i idole u svom biću učinio isti čin, a baš taj čin Ibrahima je učinio duhovnim vitezom!
Pećina
Gotovo
u svim tradicijama pećina je simbol
maternice, toposa unutar kojeg se odvija proces postanka, preporođenja,
inicijacije, metanoje, preobražaja...
Daleko bi nas odvelo da pećinu
posmatramo iz očišta različitih tradicija, napose religijsko-duhovnih. Ipak
ćemo kao i u slučaju kazivanja o broju 7 ili o mladićima ovo kazivanje o pećini svesti na razinu natuknica s
posebnim akcentom na abrahamsko (ibrahimovske)
tradicije.
Još je Mircea Elijade (1907-1986.), rumunski povijesničar religija zapazio da je u mnogim tradicijama pećina materijalizirani regressus ad uterum; Zarathuštra[33] je u pećini vidio sliku svijeta, a nadahnuti tim učenjem pitagorejci, a kasnije Empedoklo (V st. pr. Kr.) i Platon (V-IV st. pr. Kr.) također su u istom simbolu iščitavali svijet.
Još je Mircea Elijade (1907-1986.), rumunski povijesničar religija zapazio da je u mnogim tradicijama pećina materijalizirani regressus ad uterum; Zarathuštra[33] je u pećini vidio sliku svijeta, a nadahnuti tim učenjem pitagorejci, a kasnije Empedoklo (V st. pr. Kr.) i Platon (V-IV st. pr. Kr.) također su u istom simbolu iščitavali svijet.
Pećina simbolizira latentni život;
mjesto je ili kondenzator magične ili nadprirodne snage. U tradicijama Bliskog
istoka pećina je kao maternica vazda
simbolizirala tačku ishodišta i preporađanja, ili preobražaja, ili spominjane
metanoje. Gotovo ista simbolička značenja pećina
ima u tradicijama Dalekog istoka – simbol: svijeta, mjesta novog rođenja tj.
maternice (analogno alkemičarskoj posudi
za taljenje), inicijacije, središte svijeta... Kao slika svijeta i kao axis mundi pećinu iščitavamo: ravno tlo pećine
je slika zemlje/Zemlje, a sferični svod je slika neba/Neba. Zato ući u pećinu na simboličan način znači vratiti
se ishodištu ili početku te ponovo krenuti na put ka svjedočenju da nema jastva do li Jastva.
Uz sve kazano valja reći da je u pećini
ili bolje reći špilji, po nekim interpretacijama rođen Isus Krist (s kojim po kršćanskom učenju otpočinje novi
početak za svekoliko čovječanstvo).[34]
Dakle, Nebo se spustilo na Zemlju baš u pećinu
– špilju, a ukoliko se želi istom putanjom uspeti na Nebo valja nam ući u pećinu. Dakle, pećina se uvijek javlja i kao mjesto prijelaza sa zemlje/Zemlje ka nebu/Nebu
i vice versa (Isus je i pokopan u pećini – spilji odakle je sišao u podzemlje, i
odakle je uzašao na nebo). Treba li išta više kazati od navođenja činjenice
da je istočno kršćansko monaštvo, isihazam
nezamislivo bez pećina, špilja i kelija - ćelija!
Na kraju, ništa manje važno u razmatranju ovog izuzetno slojevitog simbola
možemo, bar kao nešto dužu natuknicu navesti i pećinu u kontekstu islamske religiozno-duhovne tradicije. Pod tim
prije svega mislimo na pećinu Hira' na Brdu Svjetlosti (ar. Jabal
al-nur), u koju je često odlazio poslaniku Muhammed (a.s.), meditirajući ili usmjeravajući svoje biće ka Svetom (Bogu). U toj navedenoj pećini započela je i kur'anska Objava s
riječima:
„Uči (Čitaj),
u Ime tvoga Gospodara, Koji stvara
stvara čovjeka od zametka!
Uči (Čitaj), plemenit je Gospodar tvoj,
Koji (po) pèru podučava,
Koji čovjeka podučava onome što ne zna.“
(Kur'an, 96:1-5)[35]
stvara čovjeka od zametka!
Uči (Čitaj), plemenit je Gospodar tvoj,
Koji (po) pèru podučava,
Koji čovjeka podučava onome što ne zna.“
(Kur'an, 96:1-5)[35]
Ukratko,
možemo reći da pećina kao simbol u
islamskoj tradiciji ima značenje prvorazrednog svetog prostora, prostora u
kojem se očituje Sveto (Božansko) –
zato će pećina u islamskim kulturama
biti simbol nadahnuća, iluminacije, prosvjetljenja, inicijacije... tj. kontakta
ili dodira sa onostranim ili svetim.
P.S.
Mogli bismo na izvjestan način sukusirati dosadašnje izlaganje i reći da pećina simbolizira istraživanje
unutrašnjeg jastva, s težnjom ka dospijeću onom što jeste naše primordijalno
jastvo, a koje je u ovom svijetu (a
pećina jeste simbol i svijeta) potisnuto, da se poslužimo terminom moderne
psihologije (napose psihoanalize) u
dubine nesvjesnog. To istraživnje ili dospijeće ka našem primordijalnom jastvu
dovodi nas do čina svjedočenja da nema
jastva do li Jastva![36]
Sedam (svetih) mladića (i pas)
u ogledalu kršćansko-islamske umjetnosti
u ogledalu kršćansko-islamske umjetnosti
Sedam svetih otroka, ikona istočno kršćanske pravoslavne umjetničke tradicije |
Drevna, ako se ne varamo kineska izreka veli da slika govori više od hiljadu riječi. Vođeni tom izrekom ovdje ćemo kazivanje o sedmorici svetih mladića iz pećine posmatrati i iščitavati u ogledalu likovnog ikonografskog i kaligrafskog jezika. Kad kažemo iščitavanje onda mislimo na vaše osobno iščitavanje svakog likovnog ikonisanja navedene teme, a bez našeg sugerisanja kako i na koji način iščitati sliku, ikonu, kaligrafski zapis i sl. Jer, ako smo se usudili reinterpretirati brojna kazivanja o mladićima iz pećine, a našavši ih u različitim izvorima, sada smo mišljenja da likovni oblikovni jezik, koji kako rekosmo govori više od hiljadu riječi nije potrebno, bar ne „na glas“ reinterpretirati, već vam dopustiti vlastita iščitavanja i napose interioriziranja hijeropovijesne kaže o Drugovima iz pećine.
Ashabul-kehf - Drugovi iz pećine islamska minijatura |
Želimo
kazati da je tema mladića iz pećine
veoma rano našla svoje mjesto u okrilju kršćanske umjetnosti, najprije u
ikonoslikarstvu, a potom u freskoslikarstvu te u umjetnosti knjige –
sitnoslikarstvu. Također, ista tema svoje domište našla je i u islamskoj
umjetnosti, najprije u kaligrafiji, ali i u sitnoslikarstvu i slikarstvu
općenito.
Kaligrafski zapis s imenima Ashabul-kehfa, tj. Drugova iz pećine. |
Osim
likovne umjetnosti tema mladića iz
pećine našla je svoje mjesto i u književnosti obje kulture, i kršćanske i
islamske, ali i u onim kulturama koje su snažno sekularizirane ili laicizirane,
pri tome mislimo napose na zapadno-evropsku, modernu kulturu koja se je dobrano
odalečila od kršćanskog nauka. Za primjer navodimo podatak da je glasoviti
jugoslavenski književnik Danilo Kiš
(1935-1989.) bio inspirisan pričom o mladićima spavačima te je iza sebe
ostavio „nedovršeni“ roman Legenda o
spavačima.[37]
Kažimo da se općenito u modernoj i savremenoj zapadno-evropskoj kulturi na mladiće iz pećine gleda kao na „putnike
kroz vrijeme“.
Osim likovne i književne umjetnosti, kao
svojevrstan kuriozitet navodimo podatak da je tema Drugova iz pećine u okrilju islamske civilizacije našla, uistinu
zanimljivo mjesto i to u spravljanju hamajlija – talismana.[38]
Naime, glasovita njemačka orijentalistica i islamistica, blagopočivajuća Annemarie Schimmel (1922-2003.) navodi spomenuti kuriozum,[39]
a on podrazumijeva da se imena Drugova iz
pećine ispisuju, recimo na komadu papira i to zajedno sa imenom njihovog
psa. Ovdje je zgodno mjesto da navedemo imena Drugova iz pećine, ali imena iz islamske perspektive, a to su: Jemlih, Mislina, Mekselina, Mernuš, Debernuš, Šazenuš, Kefeštetajuš i „pas njihov bio je osmi“ (Kur'an,
18:22), a po islamskoj predaji i njegovo ime nam se sačuvalo, a to je Kitmir.[40]
Ove hamjalije su jednovremeno i izvanredni kaligrafski radovi koji se ispisuju
na papiru, kartonu ili koži, ili se iskucavaju u plemenitim metalima (srebro...), ili se izrađuju filigranskom
tehnikom. O čemu god da je riječ radi se, najčešće o izvrsnim radovima iz
oblasti artes minores.
Hamajlija ili talisman s imenima Ashabul-kehfa, tj. Drugova iz pećine. |
Literatura & Izvori
Abdulah
Škaljić, Turcizmi u
srpskohrvatskom-hrvatskosrpskom jeziku, Svjetlost, Sarajevo, 1973.
Aiša Softić, Antologija bošnjačke usmene priče, Alef, Sarajevo, 1997.;
----------- , Usmene predaje Bošnjaka, Preporod, Sarajevo, 2002.;
----------- , Zbornik bošnjačkih usmenih predaja, Sarajevo Publishing, Sarajevo, 2004.
Ali Akbar Velajati, Istorija kulture i civilizacije islama i Irana, Centar za religijske studije „KOM“, Beograd, 2016.
Annemarie Schimmel, Misterija brojeva, Libris, Sarajevo, 2008.
Čedomil Veljačić, Razmeđa azijskih filozofija, knjiga I, Sveučilišna naklada „Liber“, Zagreb, 1978.
Feriduddin Muhammed Attar, Govor ptica, Bemust, Sarajevo, 2008.
Forum Bosnae (Uputa nastavnicima: Tolerancija i religijski principi), II izdanje, 23/05.
Frithjof Schuon, O transcedentnom jedinstvu religija, Bemust, Zenica, 1997.
Henry Corbin, Historija islamske filozofije, Veselin Masleša, Sarajevo, 1977.
Henry Corbin, Islam u Iranu, svezak IV, Bemust, Sarajevo, 2000.
J. Chevalier – A. Gheerbrant, Rječnik simbola, Nakladni zavod MH, Zagreb, 1989.
Marko P. Đurić, Biblijom i Kur'anom do jednoga Boga Stvoritelja, NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2016.
Martin Ling (Abū Bakr Sirāj ad-Dīn), Muhammed: život njegov osnovan na vrelima najstarijim, Oslobođenje, Sarajevo, 1995.
Mirča Elijade, Vodič kroz svetske religije, Narodna knjiga, Beograd, 1996.
N. A. Maškin, Istorija starog Rima, Naučna knjiga, Beograd, 1951.
Rene Guenon, Osvrti na tesavuf i tao, DID, Sarajevo, 1998.
Rene Guenon, Kralj sveta, Ukronija, Beograd, 2007.
Rusmir Mahmutćehajić, Andrićevstvo: protiv etike sjećanja, CLIO, Beograd, 2015.
Rešid Hafizović, O načelim islamske vjere, Bemust, Zenica, 1996.
Rešid Hafizović, Znakovi šiijske duhovnosti, Bosanska knjiga, Sarajevo, 1997.
Seyyed Hossein Nasr, Muhammed – čovjek božiji, NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2007.
S. Đinđić, M. Teodosijević & D. Tanasković, Türkçe-Sırpça sözlük, Ankara, 1997.
Stivn Ransimen, Vera i crkva, u: Vizantijska civilizacija, Minerva, Beograd, 1964.
Tibetanska knjiga mrtvih: posmrtna iskustva u bardo ravni, Prosveta, Beograd, 1991.
Tefsir ibn Kesir: skraćena verzija, II izdanje, Sarajevo, 2002.
Teufik Muftić, Arapsko-srpskohrvatski rječnik, II, Sarajevo, 1973.
Opća enciklopedija, 2, C-Fob, JLZ, Zagreb, 1977.
Opća enciklopedija, 4, Iz-Kzy, JLZ, Zagreb, 1978.
Opća enciklopedija, 8, Š-Žva, JLZ, Zagreb, 1982.
Hrvatski enciklopedijski rječnik, Tar-Viš, sv. 11, EPF & Novi Liber, Zagreb, 2005.
Praktični biblijski leksikon, priredio Anton Grabner-Haider, KS, Zagreb, 1997.
Leksikon temeljnih religijskih pojmova: židovstvo, kršćanstvo, islam, priredio Adel Theodor Khoury, Prometej, Zagreb, 2005.
Aiša Softić, Antologija bošnjačke usmene priče, Alef, Sarajevo, 1997.;
----------- , Usmene predaje Bošnjaka, Preporod, Sarajevo, 2002.;
----------- , Zbornik bošnjačkih usmenih predaja, Sarajevo Publishing, Sarajevo, 2004.
Ali Akbar Velajati, Istorija kulture i civilizacije islama i Irana, Centar za religijske studije „KOM“, Beograd, 2016.
Annemarie Schimmel, Misterija brojeva, Libris, Sarajevo, 2008.
Čedomil Veljačić, Razmeđa azijskih filozofija, knjiga I, Sveučilišna naklada „Liber“, Zagreb, 1978.
Feriduddin Muhammed Attar, Govor ptica, Bemust, Sarajevo, 2008.
Forum Bosnae (Uputa nastavnicima: Tolerancija i religijski principi), II izdanje, 23/05.
Frithjof Schuon, O transcedentnom jedinstvu religija, Bemust, Zenica, 1997.
Henry Corbin, Historija islamske filozofije, Veselin Masleša, Sarajevo, 1977.
Henry Corbin, Islam u Iranu, svezak IV, Bemust, Sarajevo, 2000.
J. Chevalier – A. Gheerbrant, Rječnik simbola, Nakladni zavod MH, Zagreb, 1989.
Marko P. Đurić, Biblijom i Kur'anom do jednoga Boga Stvoritelja, NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2016.
Martin Ling (Abū Bakr Sirāj ad-Dīn), Muhammed: život njegov osnovan na vrelima najstarijim, Oslobođenje, Sarajevo, 1995.
Mirča Elijade, Vodič kroz svetske religije, Narodna knjiga, Beograd, 1996.
N. A. Maškin, Istorija starog Rima, Naučna knjiga, Beograd, 1951.
Rene Guenon, Osvrti na tesavuf i tao, DID, Sarajevo, 1998.
Rene Guenon, Kralj sveta, Ukronija, Beograd, 2007.
Rusmir Mahmutćehajić, Andrićevstvo: protiv etike sjećanja, CLIO, Beograd, 2015.
Rešid Hafizović, O načelim islamske vjere, Bemust, Zenica, 1996.
Rešid Hafizović, Znakovi šiijske duhovnosti, Bosanska knjiga, Sarajevo, 1997.
Seyyed Hossein Nasr, Muhammed – čovjek božiji, NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2007.
S. Đinđić, M. Teodosijević & D. Tanasković, Türkçe-Sırpça sözlük, Ankara, 1997.
Stivn Ransimen, Vera i crkva, u: Vizantijska civilizacija, Minerva, Beograd, 1964.
Tibetanska knjiga mrtvih: posmrtna iskustva u bardo ravni, Prosveta, Beograd, 1991.
Tefsir ibn Kesir: skraćena verzija, II izdanje, Sarajevo, 2002.
Teufik Muftić, Arapsko-srpskohrvatski rječnik, II, Sarajevo, 1973.
Opća enciklopedija, 2, C-Fob, JLZ, Zagreb, 1977.
Opća enciklopedija, 4, Iz-Kzy, JLZ, Zagreb, 1978.
Opća enciklopedija, 8, Š-Žva, JLZ, Zagreb, 1982.
Hrvatski enciklopedijski rječnik, Tar-Viš, sv. 11, EPF & Novi Liber, Zagreb, 2005.
Praktični biblijski leksikon, priredio Anton Grabner-Haider, KS, Zagreb, 1997.
Leksikon temeljnih religijskih pojmova: židovstvo, kršćanstvo, islam, priredio Adel Theodor Khoury, Prometej, Zagreb, 2005.
Biblija:
Stari i Novi zavjet, IV izdanje, Kršćanska sadašnjost,
Zagreb, 1976.
Kur’an: s prevodom, preveo Besim Korkut, Medina, 1412. (h. god.)
Prijevod Kur’ana, preveo Enes Karić, FF Bihać, Bihać, 2006.
http://afirmator.org/legenda-o-spavacima-danilo-kis/
http://beseda.rs/sv-7-otroka-efeskih/
https://hr.wikipedia.org/wiki/Isusovo_ro%C4%91enje
http://sveci.net/index.php/component/content/article/2-uncategorised/5242-sveti-sedmorica-zaspalih
http://znaci.com/povijest/PosljVrij/art497_0.html
Kur’an: s prevodom, preveo Besim Korkut, Medina, 1412. (h. god.)
Prijevod Kur’ana, preveo Enes Karić, FF Bihać, Bihać, 2006.
http://afirmator.org/legenda-o-spavacima-danilo-kis/
http://beseda.rs/sv-7-otroka-efeskih/
https://hr.wikipedia.org/wiki/Isusovo_ro%C4%91enje
http://sveci.net/index.php/component/content/article/2-uncategorised/5242-sveti-sedmorica-zaspalih
http://znaci.com/povijest/PosljVrij/art497_0.html
[1] Otrok – dijete ili mladić;
rob; kmet; sluga; u rodovskoj zajednici
član porodice i nalazi se pod vlašću oca familije (lat. pater familias);
viša vlastela.
[2] O Tradiciji (lat. religio perennis) koju ovdje
prizivamo pogledati više u djelu: Frithjof Schuon, O transcedentnom jedinstvu religija, Bemust, Zenica, 1997.
[3] Puno ime navedenog rimskog
cara je Gaius Messius Quintus Traianus Decius Augustus. Vladao je kratko, u periodu od 249. do 251.
kada je ubijen u toku bitke kod Abriga
u Donjoj Meziji (Dobrudža) u sukoba s Gotima.
Decije je prvi rimski car ilirskog porijekla, a rođen je oko 200. Spada u red
onih careva koji su nastojali obnoviti nekadašnju moć rimske države. Energičnim
akcijama borio se protiv tzv. barbara koji su nasrtali na rimsku državu. U tom
kontekstu mnogi historičari (jedan od
njih je i Nikolaj Aleksandrovič
Maškin, 1900-1950.) posmatraju njegove progone kršćana po cijelom Carstvu
koji su najintenzivniji bili 250. poslije izdavanja zakon ili edikta o
prinošenju žrtava bogovima. Naime, širenje kršćanstva u III st. izazvalo je
Decija (kasnije i cara Valerijana koji je
vladao od 253. do 260.) da obnovi staru rimsku religiju i jednovremeno
uguši kršćanstvo. Progoni iz 250. (ali i
iz 257. za vrijeme Valerijana) proširili su se diljem Carstva. U spomenutom
Decijevom zakonu ili ediktu iz 250. zapovijeđeno je svim stanovnicima Carstva
da prinose žrtve bogovima (rimskom
panteonu unutar kojeg kršćanski Bog nije bio štovan), a tom zapovijedi
direktno se je Decije obrušio na kršćanski monoteistički nauk i praksu. Jasno,
usljedili su progoni koji će se nastaviti i poslije Decija pa sve do IV st.
kada kršćanstvo biva priznato kao religija. Vidi više u: N. A. Maškin, Istorija starog Rima, Naučna knjiga,
Beograd, 1951., str. 477. i 484.; Opća
enciklopedija, 2, C-Fob, JLZ, Zagreb, 1977., str. 268.
[4] O religiji u okrilju
rimske države vidi više u: Mirča Elijade, Vodič
kroz svetske religije, Narodna knjiga, Beograd, 1996., str. 249-254.
Kažimo samo da je rimska arhajska religijska tradicija, koja pripada
indo-evropskoj tradiciji, vrlo rano dospijela pod snažan uticaj grčke antičke
religiozno-duhovne tradicije. Nadalje, važno je istaći još jednu karakteristiku
rimske religijske tradicije, a koju je zapazio čuveni francuski komparativni
filolog Žorž Dimenzi (Georges Dumézil,
1898-1986.),
a riječ je o tome da su Rimljani religiju sistematski
podvrgavali historijskoj interpretaciji. Ili, mogli bi još reći i to da su
religiju ili religijske tradicije različitih naroda znali vješto prilagoditi
historijskom trenutku i tako različite religijske tradicije inkorporirati u
vlastitu religijsku tradiciju (rimski
panteon), tom politikom omogućavali su ono što se zove Pax Romana. Upravo ta odlika rimske vjerske politike spram
religijama nije naišla na pogodno tlo kod ranih nasljedovatelja Isusa Krista.
Potpuni krah, ili epohu posvemašnje zarotiranosti svih rimskih religijskih tradicija
prepoznajemo u vremenu kada se etablira kult cara ili imperatora.
[5] Navedena imena u
rimokatoličkoj tradiciji glase: Maksimilijan,
Malko, Martinijan, Dionizije, Ivan, Serapion i Konstantin.
[7] Do 313. u rimskoj državi
kršćanstvo, odnosno kršćani bili su proganjani, nekada intenzivnije, a nekada s
manjim intenzitetom. Tek od 313. odnos prema kršćanima znatno je promijenjen.
Naime, poslije čuvene bitke kod Mulvijeva
mosta (lat. Pons Mulvinus) kraj Rima u kojoj su pobijedili Licinije i Konstantin I počelo se vjerovati da je pobijedu omogućio ili dao
kršćanski Bog jer se prije bitke na nebu ukazao križ. Poslije navedene bitke na
vlasti su se zadržali Licinije i Konstantin I (rođ. oko 280., a u. 337.). Te godine i poslije navedene bitke izdat
je glasoviti Milanski edikt kojim je
u cijelosti promijenjena politika prema kršćanstvu. Kršćanstvo je sada po
navedenom ediktu proglašeno ravnopravnom religijom u odnosu na dr. religije u
rimskoj državi (napose rimskom državnom
vjerom).
Međutim, kada je i Licinije počeo
progoniti kršćane, unatoč Milanskom
ediktu Konstantin I zaratio je
protiv Licinija te ga je pobijedio i
ubio 324. Od tada je Konstantin I
samovladar, a kršćanstvo je definitivno postalo privilegovana religija u
državi.
Godine 325. Konstantin I sazvao je
prvi opći koncil kršćanske crkve u Niceji
(Nikeji) gdje je nakon velikih
sporova usvojeno tzv. Nicejsko vjerovanje.
Zbog Konstantinovih zasluga za
kršćanstvo, kršćanska crkva dala mu je nadimak Velik. Kažimo još to da je Konstantin
I Veliki želeći se osloboditi starih republikanskih tradicija Rima za svoj prijestolni grad odabrao
stari antički grad Bizantij na Zlatnom Rogu, a koji će dobiti naziv po njemu – Konstantinopolis (330.); time je istočni dio Carstva definitivno dobio prevagu u odnosu
na zapadni. Valja reći da je Konstantin I
Veliki izgradio političku dogmu
po kojoj je car kao namjesnik Kristov
jednovremeno i državni i crkveni poglavar. Na tim političkim temeljima
izgrađeno je kasnije moćno Bizantijsko
Carstvo.
O
ulozi kršćanstva, tj. vjere ili crkve u Bizantskom carstvu vidi više u: Stivn
Ransimen, Vera i crkva, u: Vizantijska civilizacija, Minerva,
Beograd, 1964., str. 105-132.
Osim navedene 313. i Milanskog edikta
sljedeća iznimno važna godina za kršćanstvo i njegovo etabliranje ili njegovu
ekspanziju jeste godina 380. Naime, te godine rimski vladar Teodozije I Veliki (347-395.), zajedno sa svojim suvladarima Gracijanom i Valentijanom II
želeći uspostaviti što čvršće državno jedinstvo proglasio je kršćanstvo državnom
religijom i zabranio sve druge religijske tradicije (paganske kultove).
Vidi više u: Stivn
Ransimen, Vizantijska civilizacija,
Minerva, Beograd, 1964.; Opća
enciklopedija, 4, Iz-Kzy, JLZ, Zagreb, 1978., str. 520.; Opća enciklopedija, 8, Š-Žva, JLZ,
Zagreb, 1982., str. 178.
[8] Teodozije II (lat. Flavius Theodosius Iunior Augustus) rođen je u Carigradu 401.,
a vlada od 408. do 450. kada i umire. Po rođenju je kršten, a u mladosti je
dobio klasičnu naobrazbu te je savladao grčki i latinski jezik. Prošao je vojnu
obuku što je podrazumijevalo znanje mačevanja, jahanja i dr. vještine. Odgajan
je u duhu kršćanskog morala, a njegova sestra Pulherija odgajala ga je u asketskom duhu.
[9] Uskrsnuće (mrtvih) je velika, pregolema tema da bi
je ovdje tretirali. Ipak smo snažno obuzeti vjerom u isto i s tim u vezi želimo
nekoliko natuknica navesti.
Kakvo je i ima li vjerovanja u uskrsnuće mrtvih (tijelesno i duhovno uskrsnuće) u okrilju jevrejske tradicije,
iznimno je teško i zamršeno pitanje. Ipak, navodimo kazivanje jednog od najglasovitih
jevrejskih mislioca, filosofa, a to je Mojsija
Majmonidesa (heb. Moše bin Majmon,
XII-XIII st.). On u svojim temeljnim načelima vjere navodi uskrsnuće kao
13. načelo, koje je naravno obavezno, u smislu vjerovanja za sve Jevreje.
Nadalje, on naglašava napose duhovni
aspekt uskrsnuća. Valja kazati da još u Starom
zavjetu, u knjizi proroka Izaije
veli se „Tvoji će mrtvi oživjeti,
uskrsnut će tijela. Probudite se i kličite, stanovnici praha!“ (Iz 26,19). Nije potrebno posebno
naglašavati, ali u ovom Izaijinom kazivanju jasno je da nada u uskrsnuće
vrijedi samo za izraelski, odabrani narod. Vidi: Leksikon temeljnih religijskih
pojmova, str. 507.
Vjera u uskrsnuće mrtvih u okrilju kršćanstva dobila je snažno kristološko centriranje i postalo je
središnjim učenjem kršćanske vjere. Sam Isus Krist je uskrsnuo, pa na vjeri u
njegovo uskrsnuće temelji se kršćanska nada i vjera u opće uskrsnuće mrtvih (I Kor 15,12-22). Zgodno veli Anton Grabner-Haider (r. 1940.),
austrijski filosof: „Isusovo uskrsnuće
početak je sveopćeg uskrsnuća mrtvih, početak vladavine života. »Kao što u Adamu svi umiru, tako u Kristu svi oživljuju« (1 Kor 15,22)... Isus je umro za sve ljude i umjesto svih; i
njegovo uskrsnuće dogodilo se za sve i prije svih.“ (Praktični biblijski leksikon, str. 440.). Za razliku od prethodnog,
navedenog jevrejskog vjerovanja u uskrsnuće koje se odnosi samo na odabrani
narod – izraelski narod, novo kršćansko vjerovanje posve je univerzalističko u
odnosu na jevrejski etnocentrizam, ali je i dalje ekleziocentrično ili
ekskluzivno – snažno vezano za instituciju Crkve, bar sve do II vatikanskog
sabora!? Valja kazati da kanonska evanđelja, kada je riječ o uskrsnuću ne nude protokolarna činjenična izvješća o
uskrsnim događajima i čak šute o odvijanju uskrsnuća. No evanđeoska
izvješća mnogo su detaljnija u kazivanju o ukazanju uskrsloga Isusa Krista pred
učenicima – ti tekstovi su na različit
način dotjerani. Ta kazivanja nastoje da
potkrijepe tjelesnu stvarnost uskrslog Isusa Krista (Lk 24,36-43; Iv 20,20-27)
– to afirmisanje učenja-vjere i u tjelesno uskrsnuće, a ne samo uskrsnuće duše
valja uzeti i kao odgovor na tadašnje prisutno vjerovanje poznato kao doketizam, po kojem tijelo Isusa Krista
bijaše privid (gnostički pokreti
uskrsnuće tijela smatrali su bresmislicom). Valja znati da po kršćanskom
učenju uskrsnuće mrtvih jeste nerazrješivo
povezano s Isusovim uskrsnućem ili kako veli dr. teologije Hans-Jürgen Findeis: „Uskrsnuće
Raspetoga, koje je izveo Bog, jedino je »jamstvo i polazište« za uskrsnuće
mrtvih.“. (Leksikon temeljnih
religijskih pojmova, str. 507-511.)
Da opet citiramo
Antona G. H. koji veli: „Gdje se obznanjuje
Isusovo uskrsnuće, tu je tjelesno uskrsnuće... I ljudi smiju očekivati tjelesno
uskrsnuće... Od Isusova uskrsnuća ljudima se daje već unaprijed uskrsnuće
tjelesnosti.“ (Praktični
biblijski leksikon, str. 440-441., podvukao R. Ibrović).
Valja znati sljedeće.
U biblijskoj, ili u judeo-kršćanskoj, u biti u semitskoj antropologiji nema,
ili nije poznata ona vrsta razdijeljenosti duše i tijela kakvu recimo poznaje
grčka tradicija, ili pak staro-perzijska. Za sve Semite čovjek jeste načelno jedinstvo (vidi kazivanje o uskrsnuću iz islamske tradicije, fusnota 17.).
[12] Marko P. Đurić, Biblijom i Kur'anom do jednoga Boga
Stvoritelja, NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2016., str. 42.
Po narodnom vjerovanju u Njemačkoj za dan sedam
spavača obavezno se pažljivo posmatra nebo. Naime, Njemci vjeruju da, ako
kiša pada na navedeni dan, tj. 27. jula kiša neće prestajati narednih sedam
sedmica.
[15] Istina, kur'anski Tekst
veli da su spavali 309 lunarnih godina, a ekvivalent tom periodu jeste 300
solarnih godina.
[16] Ipak, želimo naglasiti,
bar kada je riječ o islamskoj tradiciji i to napose njenom nutarnjem dijelu,
samoj srčici islama da tačna datacija i ubikacija ovog hijeropovijesnog
događaja jeste posve irelevantna i uopše ne utiče na sami smisao ove
hijeropovijesne kaže, jer njena poruka transcendira svaku vremensku odrednicu
na skali horizontalnog vremena, ali i svaku tačku na geografskoj mapi svijeta.
Ova hijeropovijesna kaža treba biti aktualna u svakom vremenu, na svakoj
ovozemnoj tački na kojoj jeste potomak Adema i Have tj. Adam i Eve! Također,
nije nebitno navesti podatak da po islamskom predanju ime vladara, naravno
rimskog za čije vladavine Drugovi iz
pećine jesu proganjani jeste DEKJANUS.
To ime unatoč svom prethodnom kazivanju o dataciji snažno sugeriše spomenuto
ime rimskog cara Decija! Stvar je još komplikovanija ako se zna da
postoji predaja, također u okrilju islamske tradicije po kojoj Dekjanus uopšte nije rimski car već
perzijski – ovo predanje potječe od hz. Alija ibn Ebi Taliba (VII st.). Mišljenja smo da ovom predanju
treba pristupiti posve oprezno jer nije rijetkost da su perzijanci ili pak
iranci kao muslimani šijske provinijencije, pri tome izrazito naklonjeni hz. Aliju ovo predanje generirali i
naveli kao njegovo e kako bi predislamsku perziju doveli bliže ka
hijeropovijesnom kazivanju o Drugovima iz
pećine koja je imala snažnog refleksa u svim duhovnim ili ezoteričnim
tradicijama islama, a općepoznata je sklonost perzijanaca – iranaca ezoterizmu.
O navedenom refleksu kojeg ima kur'anska kaža o Drugovima iz pećine biti će riječi u nastavku kada budemo govorili
o jeziku simbola (U nastavku teksta vidi:
Sedam (svetih) mladića i pećini u ogledalu jezika simbola).
[17] Uskrsnuće, u okrilju
islamskog vjerovanja tiče se sadržaja eshatologije. Naravno, ovdje ćemo
govoriti isključivo iz islamske perspektive, baš kao što smo ranije govorili o
uskrsnuću iz očišta kršćanstva. S tim u vezi navest ćemo nešto duže citate
akademika Rešida Hafizovića (r. 1956.), a koji po našem mišljenju
jesu iznimno važni kako bi se shvatilo islamsko učenje o eshatologiji, odnosno
o uskrsnuću, ne samo duše već i tijela. Akademik R. Hafizović kazuje:
„Komunitarna ili općenita eshatološka situacija može biti nacionalna, kakva je ona starozavjetna, eklezijalna kakva je ona novozavjetna, muslimanska kakva je ona kur'anska. Što se tiče one prve, ona danas
predstavlja perfekatski ili već realizirani, minuli vid komunitarne eshatološke
situacije, koje je na nacionalni genij reducirao svaki drugi vid eshatološkog
događanja; eklezijalna novozavjetna eshatologija, motrena također u svojoj
komunitarnoj dimenziji, izražava dovršavajući prezentni vid eshatološkog
događanja, u kojemu je nebeska stvarnost kraljevstva Božijeg svedena na tipično
zemaljsku, ljudsku stvarnost koju reprezentira institucija Crkve: muslimanska
ili bolje kur'anska eshatologija jest trajno nadolazeća, futuralna eshatološka
stvarnost u čijoj bremenitoj sadržinskoj perspektivi ima de se smire, dozriju i
egzistencijalno dovrše sve vidljive i nevidljive stvarnosti makro i
mikrokozmičkih svjetova.“ Navedeno iz: Rešid Hafizović, O načelim islamske vjere, Bemust, Zenica, 1996., str. 187-188.
Ovdje valja naglasiti da islam kao vjera i religija, i to onakva kakva je
posredstvom Muhammed (a.s.) spuštena
od dragog Boga, sebe ne vidi kao jedinu religiju objavljenu ili datu od Boga –
u islamu nema ekskluzivizma na to da je samo islam jedini spasonosni put. Ne.
Islam tj. Kur'an veli da je Bog i ranije spuštao objave ili razastirao
religijske tradicije (puteve) od Sebe
koje vode ka Njemu. U tom smislu valja znati da baš kao što, recimo kršćanstvo
snažno se oslanja na jevrejsku tradiciju, također i islam jednako tako vrši snažna oslanjanja na judeo-kršćanstvo, ali pravo
kazano ne samo na judeo-kršćanstvo, već i na: vedantu, zoroastrizam, budizam,
taoizam..., ali da, istina je, najviše se islam oslanja na judeo-kršćansku
tradiciju, što je posve razumljivo! Ako dopustimo kršćanstvu da se snažno
oslanja na jevrejsku tradiciju, zašto nedopustiti islamu da i on sam za sebe veli, kad i koliko se
naslanja na prethodne objave ili religije koje je Bog spuštao – slao, i ne samo
to, treba i islamu dopustiti da i on iz
svoje perspektive kaže ponešto o dr. religijama, pa i o judeizmu i
kršćanstvu i to baš onako kako to kršćanstvo, recimo obilato govori o
jevrejskoj tradiciji i pri tome netraži od jevreja dozvolu ili dopuštenje da li
može ili ne može čitati i tumačiti Stari zavjet ovako ili onako. Nema sumnje,
malo kad, ako se ikada islamu to dopušta od strane jevrejskih, a napose
kršćanskih sljedbenika (čast
izuzetcima!).
Nastavljamo s kazivanjem akademik R. Hafizovića, koji dalje veli: „Futuralni
ili nadolazeći vid muslimanske eshatologije
od trenutka smrti Poslanika islama, a.s., pa sve do zalaska svijeta ima tri
svoje temeljne etape ili razvojna perioda: završno-povijesni (Āhar Az-Zamān), intermedijarni (Zaman barzahiyy) i period uskršnje eshatološke situacije (Yawm Al-Qiyām).“. Navedeno
iz: Rešid Hafizović, O načelim islamske
vjere, str. 196., boldovao R. Ibrović.
Dakle, islamsko učenje o eshatologiji poznaje tri etape, a treća etapa jeste Dan velikog uskrsnuća (ar. Yawm al-Qiyāma al-Kubrā).
Na taj dan uskrsnut će i tijelesna i duhovna dimenzija čovjeka. Jer kako
veli akademik R. Hafizović: „Kao što nijedna enuncijacija božanskih imena i
svojstava ne umire i ne rastače se, nego zasvagda ostaje biti kondenzirana u
središtu božanskog Duha, jednako tako i svekoliko postojanje ljudskoga bića i
razudjene dimenzije ljudske osobnosti ostaju biti smirene u središtu ljudskoga
srca kao Prijestolju božanskog Duha i
kao Niše u kojoj je ušatoreno svjetlo
tog Duha.“ Nadalje, o uskrsnuću tijela veli: „...nijedan egzistencijalni oblik
božanskog Života (a to podrazumijeva i
tijelo, op. a.) u kozmosu ni u jednom segmentu ne poništava i ne propada,
niti se svojim prelaskom u onostrani život razgradjuje i iščezava.“ Navedeno
iz: Rešid Hafizović, O načelim islamske
vjere, str. 205. i 206.
Uskrsnuće
Ovdje
moramo zastati i dati smjernice za razumijevanje pojma uskrsnuće. Takve smjernice, možda i nisu potrebne ovdašnjim
kršćanima, ali muslimanima, nama se čini itekako jesu – nažalost.
Naime, ovdašnji muslimani, kao što rekosmo nažalost, pojam uskrsnuće isključivo vežu za kršćansku percpeciju istog, odnosno
snažno vežu navedeni pojam sa Kristom i krstom.
Međutim, pojam uskrsnuće proizilazi
od praslavenske riječi uskrsnuti (krьsnǫti),
a što izvorno znači: rasti, razvijati se... Daljnim bistrenjem pojma uskrsnuti dolazimo do sljedećih
značenja: ustati iz mrtvih, povratiti se u život; oživjeti; (koga, što) podići iz mrtvih, oživiti
koga; uskrisiti – vratiti u život, učiniti da opet živi...
Jasno
je, da navedeni pojmovi i njihova značenja kod Slavena, pa i među Južnim
Slavenima jesu bili pristuni i prije kršćanstva, tj. kristijanizacije. A sa
procesom kristijanizacije u pojmu uskrsnuće
iščitavaju se (ili učitavaju se) nova
značenja u skladu s kršćanskim naukom o uskrsnuću,
najprije Isusa Krista (vidi fusnotu 9).
Nadalje, kada Južni Slaveni, napose oni među Bošnjacima ili Bošnjanima
prihvataju ili primaju islam, a pri tome poznavajući značenje pojma uskrsnuće i to iz kršćanske perspektive
(koja bijaše i njihova perspektiva – vjera
sve do prihvatanja islama), oni sada čine distancu od pojma uskrsnuće te govore o ponovnom
oživljenju duše i tijela kako to islam naučava, a što jeste jedan od 6 stubova
vjere – Imanski šarti. Opet,
nažalost, Bošnjaci - muslimani nisu se „sjetili“ izvornog značenja
praslavenskog i sveslavenskog pojma uskrsnuti,
koji nužno nepodrazumijeva kršćanski nauk o uskrsnuću
po Kristu!
Vidi više u: Hrvatski enciklopedijski
rječnik, Tar-Viš, sv. 11, EPF
& Novi Liber, Zagreb, 2005., str. 231.
[18] Sirijski komentator Kur'ana Ismail ibn-Kesir (XIV st.)
u svom djelu Tefsirul kur'anil azim (kod nas prevedeno skraćeno izdanje pod
naslovom: „Tefsir ibn Kesir“) veli da su tadašnji ljudi sumnjali i u proživljenje (tj. uskrsnuće) i u Sudnji dan.
Vidi: Tefsir ibn Kesir: skraćena
verzija, II izdanje, Sarajevo, 2002., str. 778.
[19] Po predanju veli se da su mladići još dok su bježali
tražeći sklonište naišli na psa ovčara koji ih je počeo pratiti. Bojeći se da
će ih svojim lavežom odati pokušali su ga otjerati, ali božijim čudom pas je
progovorio mladićima i kazao im da ga ne tjeraju jer je i on, baš kao i oni
spoznao Boga te želi zajedno s njima biti na putu Istine. Poveli su psa koji je
kada su mladići utonuli u san čuvajući ulaz pećine također zaspao.
[20] Islamsko kazivanje o načinu na koji su otkriveni
mladići, njihov izlazak iz pećine, kazivanje o novcu i iskustvu jednog od
mladića na
pijaci s trgovcima i sl. ovdje, zbog ograničenosti nećemo izlagati.
[21]
“Svako živo biće smrt će okusiti! Mi vas stavljamo na kušnju i u zlu i u dobru
i Nama ćete se vratiti.” (Kur’an, 21:35)
[22]
Rene Guenon, Osvrti na tesavuf i tao,
DID, Sarajevo, 1998., str. 92.
[23] U svom djelu Govor ptica F. Attar ukazuje na sedam
dolina (koje jesu simboli stupnjeva u
duhovnom sazrijevanju), a tih sedam dolina su: dolina traganja (ṭaleb),
dolina ljubavi ('ašk), dolina
spoznaje (ma'rife), dolina
neovisnosti (istignā'),
dolina jedinstva (tewḥid),
dolina zadivljenosti (hajre), dolina
lišenosti (faḳr)
i dolina mistične smrti (fenā').
Vidi više u: Feriduddin Muhammed Attar, Govor
ptica, Bemust, Sarajevo, 2008.
[24] Tibetanska
knjiga mrtvih ukazuje na bardo stanje koje je simbolizirano
brojem 49, a koje se dijeli na periode od 7 razdoblja od po 7 dana (7x7). Vidi više u: Tibetanska knjiga mrtvih: posmrtna iskustva u bardo ravni,
Prosveta, Beograd, 1991.
[25] Hadis (kazivanje poslanika Muhammeda, a.s.):
„Kur'an posjeduje egzoterički i ezoterički smisao. Taj ezoterički smisao opet
posjeduje vlastiti ezoterički smisao, i tako dalje sve do sedmog ezoteričkog
smisla.“
[26] Dvije glavne grane šiizma jesu:
1. Duodecimalni imamizam i
2. Septimalni ismailizam („ultrašiitska“ tradicija po riječima H.
Corbina).
Ove dvije tradicije šiizma nastaju u
VIII st., kada imam Dža'far Ibn Muhammed,
poznat kao Aṣ-Ṣādiq (Iskreni) napušta ovaj
svijet (765.), a već ranije umro je njegov stariji sin, Ismā'īl, koji ga je trebao naslijediti. Ovim činom, nastaje spor u vezi investiture imāmata, tj. ko treba naslijediti Dža'far Ibn Muhammed. Po jednima
nasljednik treba biti sin Ismā'īla (septimalni ismailizam),
a po drugim nasljednika je trebao odabrati, po svom prerogativu sam Dža'far Ibn Muhammed (duodecimalni
imamizam) – kako je i učinio prenjevši investitur na svog drugog sina Musā Kāzima.
Vidi više u: Henry Corbin, Historija
islamske filozofije, Veselin Masleša, Sarajevo, 1977., str. 88-93.; Rešid
Hafizović, Znakovi šiijske duhovnosti,
Bosanska knjiga, Sarajevo, 1997.
[27] Duhovna hijerarhija u islamskoj tradiciji nije tema ovoga
rada, ali s obzirom da je to iznimno zanimljiva tema ovdje kazujemo samo
nekoliko riječi o istoj.
U navedenoj tradiciji postoji duhovna
hijerarhija ili grupa bogougodnika kojima je Bog povjerio upravljanje
svijetom. Ta duhovna, naravno nevidljiva hijerarhija (nevidljiva suštastvenim vidom) naziva se ridžalu-l gajb. Na njenom čelu nalazi se kutb-i zeman (duhovni pòl)
ili samo kutb (više o duhovom pòlu iz perspektive ne samo
islamske već i dr. tradicija vidi u: Rene Guenon, Kralj sveta, Ukronija,
Beograd, 2007.). Vjeruje se da svako vrijeme ima svoga kutba ili pòla (duhovnu osovinu), a koji ima dvojicu bajraktara tj. stjegonoša (ar. evtâda) ili imâma
(ar. predvodnika). Kutb i dvojica bajraktara - imâma
čine hijerarhiju učlera (tur. trojica). Nadalje, kutb ima svoje erenlere (tur. sveti ljudi;
mistici posvećeni u tajnu božanske istine), a koji se sastoje od: 33 àbdala, a kojima kada se pridruže još jedileri
(tur. sedmorica) čine društvo krklera (tur. četrdesetorice). Kada kutb
završi svoju misiju, zato kažemo da svako vrijeme ima svoga kutba, on odlazi na više sfere zbilje, a
na njegovo mjesto dolazi lijevi stjegonoša,
a desni stjegonoša postaje lijevi, a
na mjesto desnog dolazi predvodnik iz skupine jedilera, a redovi jedilera
popunjavaju se iz krklera, a krkleri
se popunjavaju iz redova ovozemnih bogougodnika tj. evlija... Bogougodnike ili evlije
šira društvena zajednica najčešće percipira kao budale – one koji nisu u stanju rasuđivati, koji su nerazboriti ili
iracionalni, naivni; na dvoru su obično takve osobe dvorske lude i sl. Riječ budala, koja već stoljećima egzistira na
južnoslavenskom govornom području zapravo je arapske etimologije i doslovno
znači luđak, mahnitov i sl. Budala ili
pak àbdal riječi su arapskog
jezičkog žilišta, a značenja su im slična, gotovo „ista“.
U bosanskoj narodnoj-usmenoj tradiciji (danas
i u literaturi) napose onoj u okrilju bošnjačko-islamskog miljea poznate su
ličnosti iz bliže ili dalje povijesti koje je narod prepoznao kao budale (àbdale) te ih je i imenovao u
skladu s tim, a to su: Budalina Tale
(Tale Ličanin), Budalasta (evlija) Ajka i
sl. Valja reći da se za navedene osobe nikako ne može reći i sa sigurnošću
tvrditi da jesu dio duhovne hijerarhije
o kojoj smo govorili, takvo što je nemoguće ustvrditi. Ovdje je više riječ o
samoj percepciji bosanskih muslimana o tome šta jesu bogougodnici ili evlije i ništa više! Više o kazanom vidi
u: Aiša Softić, Antologija bošnjačke
usmene priče, Alef, Sarajevo, 1997., str. 212.; Usmene predaje Bošnjaka, Preporod, Sarajevo, 2002., str. 144.,
248.; Zbornik bošnjačkih usmenih predaja,
Sarajevo Publishing, Sarajevo, 2004., str.61.
[28] O kazanom vidi više u:
Annemarie Schimmel, Misterija brojeva,
Libris, Sarajevo, 2008., str. 129-156.; J. Chevalier – A. Gheerbrant, Rječnik simbola, Nakladni zavod MH,
Zagreb, 1989., str. 585-590.
[29] Neke egzegete Kur'ana
promiču doslovno tumačenje navedenih ajeta i kazuju da se navedeni termini
odnose na mlade robove. To je zanimljivo jer smo prethodno govorili o sedam svetih mladića iz perspektive
kršćanske, napose pravoslavne tradicije koja ih naziva OTROCIMA što između
ostalog znači i ROBOVI. Vidi više u: Ali Akbar Velajati, Istorija kulture i civilizacije islama i Irana, Centar za
religijske studije „KOM“, Beograd,
2016., str. 780.; Teufik Muftić, Arapsko-srpskohrvatski
rječnik, II, Sarajevo, 1973., str. 2556.
Dakle,
OTROCI tj. ROBOVI u obje tradicije i kršćanskoj i islamskoj još su jedna
sličnost, ako hoćete istost!
[30] Kada govorimo o duhovnom viteštvu, naravno to ima
prizvuk, najprije onog viteštva koje se ostvaruje na izvanjskom bojnom polju, u
borbi protiv drugoga. Međutim, ta izvanjska dimenzija boja koji se vodi
mačevima – sabljama, lukom i strijelom, ili vatrenim oružjem nije nešto što
nužno determiniše duhovno viteštvo.
Naime, ono što a priori determiniše duhovno viteštvo nepodrazumijeva da se
ikada, doslovno uzme u ruke navedeno bojno oružje. E baš ta sfera duhovnog vitešta je ono o čemu je ovdje
riječ. Dakle, duhovno viteštvo jeste
boj koji se vodi u nutrinama našeg jastva. To je onaj boj o kojem pjeva
bosanski pjesnik Mehmedalija Mak Dizdar (1917-1971.):
„Jer najmanje znaš da u
svome žiću
Najteža rvanja su
I ratovi pravi
U samome Biću.“
Dakle,
borba sa samim sobom – to je duhovno
viteštvo! Također, valja reći da je duhovno
viteštvo povezivano sa savjesnim obavljanjem plemenitih poslova, a s tim u
vezi duhovno viteštvo ili kako ga
imenuje islamska civilizacija najčešće arapskim terminom futuvvet ili perzijskim dževanmardi
dovođeno je u vezu sa tradicionalnim zanatima i umjetnostima, odnosno sa esnafima ili cehovima. Valja znati da unutar islamskog civilizacijskog miljea
postoje različita definisanja duhovnog
viteštva, baš kao što postoje različita definisanja, ili bolje reći
različita kazivanja o tome šta jeste sufizam
– koji je nerazdvojno vezan sa duhovnim
viteštvom. Sufizam i futuvvet
imaju istu etičko-moralnu osnovu (viteški
moral)! Ali duhovno viteštvo sve
tri abrahamsko (ibrahimovske)
religijsko-duhovne tradicije imaju etiku koja po riječima francuskog filosofa,
iraniste, islamiste i mi bismo rekli teosofa Henrya Corbina „vodi porijeklo iz istih vrela i usmjerava se
prema istom visokom obzorju“. Vidi u: Henry Corbin, Duhovno viteštvo, u: Islam u
Iranu, svezak IV, BEMUST, Sarajevo, 2000., str. 398.
[31] Navedeno iz, i vidi više u: Ali Akbar Velajati, Istorija kulture i civilizacije islama i
Irana, Centar za religijske studije „KOM“, Beograd, 2016., str.779-804., podvukao i podebljao R.
Ibrović.
Više o vezi islamskog duhovnog
viteštva ili futuvveta i
zapadno-evropskih sl. organizacija, formalnih i neformalnih vidi u: Henry
Corbin, Duhovno viteštvo, u: Islam u Iranu, svezak IV, BEMUST,
Sarajevo, 2000., str. 396-467.
[32] Kur'an, 21:60
[33] Iznimno teško i zamršeno
pitanje jeste ono koje se tiče datacije življenja i djelovanja ovog perzijskog
mudraca i filosofa ili još preciznije teosofa. Po helenističkim podatcima
Zarathuštra je živio 258 godina prije
Aleksandra Velikog (IV st. pr. Kr.),
dakle oko 588. pr. Kr. Prema perzijskoj tradiciji rođen je oko 630. pr. Kr., a
po najnovim hipotezama vrijeme njegova života seže čak do XII st. pr. Kr.
Međutim, kad god da je živio i djelovao mi ovdje želimo reći sljedeće.
Baš kao što je glasoviti kineski mudrac Kung
Fu-ce (VI-V st. pr. Kr.) u Evropi populariziran pod posve iskrivljenim
imenom, onako kako su ga nazvali jezuiti, a to je Konfucije, ista stvar desila
se i sa Zarathuštrom, kojeg poznajemo i po grčkoj interpretacija – Zoroaster.
Ipak, izvorno ime ovog perzijskog mudraca popularizirao je tek F. Nietzsche (1844-1900.) u svom glasovitom djelu Tako je govorio Zarathuštra. Valja reći da je Zarathuštra svoje
učenje sačuvao u gāthāma Aveste (kult mudrosti –
mazda-yasna). Vidi više u: Čedomil Veljačić, Razmeđa azijskih filozofija, knjiga I, Sveučilišna naklada „Liber“,
Zagreb, 1978., str. 90-97.
U ovom hijeropovijesnom liku mi prepoznajemo, a Bog je jedini Znalac, vjesnika
ili vjeronavjestitelja (ar. nebiyy),
a pri tome oslanjamo se na kur'ansko kazivanje po kojem je svaki narod imao
vjesnika (vjeronavjestitelja) koji je
donosio Riječ božiju i to na jeziku tog naroda; ili uzimamo islamsko
tradicionalno kazivanje po kojem je bilo 124.000 vjesnika, a koje je Bog slao e
kako bi ljudim dao uputu i ukaz na pravi put. Vidi sljedeće kur'anske retke: 2:62,
5:48, 10:47, 14:4, 21:25 i 22:34. Više o islamskoj percepciji i recepciji dr.
autentičnih religijsko-duhovnih tradicija, i o islamskom saznanju da je bilo
124.000 vjesnika, vidi u: Forum Bosnae
(Uputa nastavnicima: Tolerancija i
religijski principi), II izdanje, 23/05. (s posebnim osvrtom na tekst „Muslimanski vidik“ autora Rusmira
Mahmutćehajića).
[34] Crkveni otac, sv. Justin Mučenik (II st.), kršćanski je filosof, mučenik i apologeta. Po njegovom
kazivanju, ali i kazivanju drugih kršćana Isus je rođen u špilji (pećini). Vidi više na web-stranici: https://hr.wikipedia.org/wiki/Isusovo_ro%C4%91enje
[35] Više o navedenom vidjeti u djelima: Seyyed
Hossein Nasr, Muhammed – čovjek božiji,
NI „Ibn Sina“, Sarajevo, 2007., posebno str. 26-31.; Martin Ling (Abū Bakr Sirāj ad-Dīn), Muhammed: život njegov osnovan na vrelima
najstarijim, Oslobođenje, Sarajevo, 1995., posebno str. 52-54.
O početku objave Kur'ana poslaniku Muhammedu u navedenoj pećini Rusmir
Mahmutćehajić piše:
„Hval (Muhammed, op. a.) je prva vjesnička
iskustva imao u Pećini u kojoj se osamljivao, slijedeći običaj rijetkih
pojedinaca odanih svjedočenju jednosti Boga u naslijeđu vjesnika Ibrahima (Abrahama, op. a.). Tu mu Se Bog javio
posredstvom Arhanđela Gabrijela, Svetog Duha.
...
Kada je
sišao u Dolinu (Meku tj. došao kući, op.
a.), pokrio se, nastojeći biti izvan svijeta koji je napustio ušavši u
Pećinu... Svoju potresenost iskustvom u Pećini ispričao je supruzi Hatidži. A
ona je požurila da to ispriča rođaku Vereki, učenom i već ostarijelom
kršćaninu. Pažljivo ju je saslušao, pa zaplakao i rekao: „Sveti, Sveti! Tako mi
Onog u Čijoj ruci je Verekina duša, ako si mi rekla pravo, Hatidža, došao mu je
najveći Namus (Sveti duh, Duh istine,
Arhanđel Gabrijel..., op. a.), koji je prije došao Musi, pa, znaj, on je
Vjesnik ovog naroda. Ohrabri ga.“ Iz: Rusmir Mahmutćehajić, Andrićevstvo: protiv etike sjećanja,
CLIO, Beograd, 2015., str. 357.
[36] O kazanom vidi više u: J.
Chevalier – A. Gheerbrant, Rječnik simbola, Nakladni zavod MH, Zagreb, 1989.,
str. 490-492.
[37]
“Nedovršeni” roman Legenda o spavačima
svojevrsno je referisanje na svete knjige Bibliju, Talmud i Kur’an, ali i na helensku kulturu. Više o ovom “nedovršenom”
romanu vidi na web-stranici: http://afirmator.org/legenda-o-spavacima-danilo-kis/
[38] Hamajlija ili amajlija (ar.) – amulet, talisman; zapis zavijen u
platno ili kožu, najčešće u obliku trougla, koji se nosi uza se privezan za
mišicu ruke ili obješen o vrat ili prišiven na odjeću.
[39] Annemarie Schimmel, Misterija brojeva, Libris, Sarajevo,
2008., str. 147-148.