ponedjeljak, 17. prosinca 2012.

Šeb-i arus - 17. XII 2012.


NA DANAŠNJI DAN:

(Belh, 1207. - Konja 17. XII 1273.)


Datum Rumijeve smrti 17. XII svake godine proslavlja se u sufijskim krugovima diljem Svijeta, a taj spomendan nosi znakovit naziv „šeb-i arus“ što znači „nevjestina noć“ ili „večer vjenčanja“. Iz savremene perspektive noć nečije smrti nazvati vjenčanjem gotovo je neukusno, ali u kontekstu Rumija sasvim je opravdano. Poslušajte njegove stihove o smrti: 

Misliš smrt je utrnuće, a svitanje to je pravo
Kada tijela grob zarobi, duše smatraj slobodnim
Koje sjeme ne proklija kad ga se u zemlju baci?
Zar u sjeme čovjekovo sumnji, onda, mjesta ima?!

(Mevlana Dželaluddin Rumi, Divan-i Šems, Lingua Patria, Sarajevo, 2005., str. 33.)

O smrti u Rumijevom učenju Khalifah Abdul Hakim kaže slijedeće:
Mnoga vjerovanja i filozofije proglasile su život iluzijom, ali Rūmi izjavljuje da je život na svim stupnjevima Vječna Zbilja; nije život iluzija, već smrt.“; „Smrtnost pripada samo pojavnome, nije život iluzija, već je to smrt.“.
Vidi: M. M. Šarif, Historija islamske filozofije II, August Cesarec, Zagreb, 1990., str. 222-223.
Više o mističnom konceptu smrti u sufizmu vidi: Jasna Šamić, Mistika i mistika, Plima, Cetinje, 2010. god.

Danas, više nego ikada Rumijev nauk jeste izbaviteljski iz okova partikularizma ili religiozno-teološkog dogmatizma. Poslušajmo jednu ilustrativnu priču (hikaju) iz Rumijev Mesnevije, u kojoj možemo prepoznati sveti i univerzalni nauk kojem je Rumi posvetio gotovo sva svoja prozna, napose poetska djela - priču koju ćemo navesti poznaju i druge religiozno-duhovne tradicije, vidi link:

“Slon jedan bijaše u mračnoj kući,

Radi izložbe dovedoše ga neki Hindusi,

Mnogo je ljudi da ga vidi odlazilo,

Sve jedan po jedan u onaj mrak ulazilo.

Kako ga očima ne bijaše moguće vidjeti,

to ga svaki uze dlanom opipati.

Jednom ruka na surlu pade te on reče:

“Ovo je kao cijev kojom voda teče.”

Drugi mu uho dotače,

učini mu se poput lepeze.

Pošto mu nogu dohvatio –

“Nalazim da je slon isti kao stup!” –

treći je izjavio.

Četvrti mu je ruku na leđa položio,

a zatim: “Ta on je kao prijesto!” – rekao.

Isto ovako, kad god bi o slonu što slušao,

svaki bi po dijelu koji bijaše dodirnuo shvatao.

Tvrđenja im se raziđoše po onome što spoznaše:

Za jednog slon kao “D”, za drugog kao “I” bijaše.

Da se u ruci svakog od njih našla svijeća,

u riječima njihovim nesloga ne bi ostala.

Oko čulne spoznaje tek je koliko i dlan ruke:

dlan kojemu nije data moć zahvatanja cjeline.

Oko mora je jedno, a nešto drugo je pjena,

pusti, bolan, pjenu, i pogledaj okom Mora.

Danonoćno iz mora naviru đerdani pjene,

Ti samo pjenu opažaš, gle čuda!, a ne i More.

Nalijećemo jedni na druge, kao barke:

Oči su nam obnevidjele, premda sred bistre vode.

O ti, koji si usnuo u čunu tjeslesnosti svoje,

Vodu si već vidio, sad gledaj Vodu vode.

U vodi ima Voda što je dalje tjera,

U duhu Duh što ga vazda doziva!”[1]


[1] Citirano iz: Enes Karić, Kur’anski univerzum,Connectum, Sarajevo, 2009. str. 61-62.
      Pogledati i prevod: Mesnevija III, PrintCom, Tuzla, 2004., bejt: 1259-1274., str. 99-100.