Ibn Sina ili lat. Avicena (980-1037.)
Citat iz njegovog vizionarskog kazivanja Hayy ibn Yaqzan:
»XXIII.
”Među njima je Kralj najusamljeniji. Ko god Ga povezuje sa nekim početkom, taj
griješi. Ko god misli da se može osloboditi duga prema Njemu hvalom koja je po
Njegovoj mjeri, taj je lakomisleni brbljivac. Jer Kralj izmiče svakoj ljudskoj
mogućnosti koja je sklona davati vrijednosno određenje stvari, pa je, stoga,
izlišna i svaka ljudska usporedba koju daju o Njemu. Niko se, dakle, ne bi
trebao odvažiti porediti Ga sa bilo čime. On ne posjeduje bilo kakve udove koji
Ga na sastavne dijelove razlažu: On je u cijelosti lice za Vlastitu ljepotu,
ruku za Vlastitu darežljivost. A Njegova ljepota briše tragove svake druge
ljepote. Njegova darežljivost obara cijenu svakoj drugoj darežljivosti. Kada Ga
želi meditirati neko od onih ko je u Njegovoj obuhvatnosti, pogled mu zadrhti
od klonuća i vrati se natrag zaslijepljen. Daleko od toga da Ga pogled može
dosegnuti, čak i prije negoli i krene prema Njemu. Moglo bi se reći da je
Njegova ljepota zastor Njegovoj ljepoti, da je Njegovo očitovanje uzrok Njegovu
povlačenju u nevidljivo, Njegova epifanija uzrok Njegove nedodirljivosti. Tako stvar
stoji i sa laganim navlačenjem koprene od oblaka, kako bi se Sunce moglo bolje
kontemplirati; kada, nasuprot tome, heliofanija izlije svu svjetlinu svoga
sjaja, tad Sunce odbija pogled, pa je u tom slučaju njegov sjaj zastor njegovu
svjetlu. Zacijelo Kralj pokazuje Svoju ljepotu na obzorjima svojim; On im
nipošto ne uskraćuje Svoje gledanje; oni koji su lišeni mogućnosti da Ga
kontempliraju, u takvom su stanju usljed kukavne sposobnosti njihovih odlika. On
je blag i plemenit. Njegova plemenitost je obilna. Njegova dobrota je golema. Njegovi
darovi neizbrojivi; prostranost je Njegovo dvorište, sveobuhvatnost Njegova
milost. Ko god opazi trag Njegove ljepote, trajno usmjeri svoje usredotočenje
na tu Ljepotu; nikada više, ni za treptaj oka, ne odvaja se od nje.”«*
_________________
*Henry Corbin, IBN SINA i vizionarsko kazivanje, NI "Ibn Sina", Sarajevo, 2009. god., str. 272-273.