utorak, 27. kolovoza 2024.

Šiva Natarađa - Śhiva Naṭarāja

Simbol indijske tradicionalne, jednovremeno i svete umjetnosti je prikaz Šive.

Istina, ne bilo kakav prikaz Šive, već isključivo onaj koji predstavlja Šivu u njegovom svekozmičkom plesu – Šiva Natarađa (Śhiva Naṭarāja).

Iznimno je zahtjevno odgovoriti na pitanje ko ili šta je Šiva u indijskoj, vedskoj i napose šivaističkoj religiozno-duhovnoj tradiciji. Poznat je kao Mahadeva, tj. veliko božanstvo; jedan je od najprominentnijih i najvažnijih božanstava u okrilju vedske tradicije – u okrilju šivaizma, kao jedne od vedskih interpretativnih tradicija glavno je božanstvo. Ubrajamo ga u tzv. indijsko-vedsko trojstvo, trimūrti, zajedno sa Višnuom i Brahmom. Zapravo i Šiva je, kao Višnu i Brahma, izraz ili manifestacija onog Jednog o kojem naš jezik šuti ili se vraća, kako to Vesna Krmpotić (1932-2018) veli, neobavljena posla.

Mnogoliki su duhovni aspekti Šive. Historičari religija, religiolozi, skloni suhom pozitivizmu, naglasit će, i to redovno, da je riječ o božanstvu predarijske Indije, ili jednom od najstarijih poznatih božanstava na navedenom području. Ukazat će i na to da je riječ o herojskom čovjeku, koji je apoteozom uzdignut ili deificiran do božanstva. No vratimo se vedskom tradicionalnom očištu.

Šiva je poznat kao Adiyogi, tj. prvi yogi – zaštitinik yoge, ali i meditacije i umjetnosti. Upravo ovo je ključno za naše kazivanje o duhovnom liku Šive, ali Šive koji pleše. U indijskoj kulturno-duhovnoj tradiciji meditacija je nerazdvojna od umjetnosti i vice versa. Tu počiva ono što smo na samom početku kazali – indijska tradicionalna umjetnost u pravilu jeste sveta umjetnost; ona je izraz duhovnog pregnuća: meditacije, kontemplacije… Svaki umjetnički izraz, bio on likovni, skulpturalni, arhitektonski, literarni, muzički, plesni, dramski… u Indiji jest medij za zrenje Svetog. A lik Šive koji pleše sveukupni je simbol naznačene, izrazito meditativne umjetnosti, ali i same meditacije kao umjetnosti. Istina, ples i drama najbliži su umjetnički izrazi samoj Šivinoj duhovnoj naravi; rekli bismo da je sva indijska umjetnost u rasploženju plesa i drame, zapravo igre kao odraza svekozmičke igre/zabave – līle.

Līlā je u vedskoj duhovnoj tradiciji, ponovimo to, svekozmička igra, zabava, stvaranja i rastvaranja, skrivanja i raskrivanja… Ako Brahma stvara, a Višnu održava, onda Šiva rastvara, tj. dinamizira svojim svekozmičkim plesom koji jeste igra, līlā. Upravo svojim plesom i Šiva univerzum čini titravim, pulsirajućim, treperavim…, a to je ono što svara pričin, privid, tj. māyu – iluziju.

Eto zašto je ples najbolji izraz svekozmičke drame, igre (līle).

Naglasimo da Šivin ples predstavlja pet njegovih djelatnosti, a u tih pet djelatnosti prepoznat ćemo sve duhovne kvalitete trimūrtija, zapravo onog Jednog:

1.      Srashti – stvaranje,

2.      Sthiti – održavanje,

3.      Saṃharaṇa – „destrukcija“, preobražaj,

4.      Tirabhāva – iluzija i

5.      Anugraha – suosjećanje, milost.

Za šivaiste, Šiva je neko čije stope treba slijediti eda bi se nadišao žrvanj (saṃsāra) primamljivog, titravog pričina – māye.

Zato je u tradicionalnoj, vedskoj Indiji umjetnost dio bogoštovlja, ili još preciznije ona je sastavni dio religijske srčike – duhovnosti, i kao takva, umjetnost je neizostavna na putu spasenja, oslobođenja…

Na koncu, opišimo figuru Šive Natarađe (Śhiva Naṭarāja), tog svekozmičkog plesača, vrhunskog yogija i zaštitnika meditacije i umjetnosti, a čiji murti je svoje mjesto, plesni podijum, našao na našim rafama:

Prikazan je s četiri ruke, po dvije sa svake strane. Gornja lijeva ruka drži plamen, a koji simbolizira „destrukciju“, tj. preobražaj. Donja lijeva ruka upućuje na demona poznatog kao Muyalaka ili Apasmara (simbol duhovnog neznanja – avidyā) koji drži kobru, a kojeg Šiva drži pod desnim stopalom, a drugo stopalo je podignuto što simbolizira slobodu, tj. spasenje. Gornja desna ruka drži bubanj koji simbolizira stvaranje, ali i ritmični (ciklični) protok vremena, dočim je donja ruka u abhayamudrā položaju, što je gesta neustrašivosti (u kršćanskom ikonoslikarstvu ispružena ruka, i otvoren dlan simboliziraju duboku iskrenost, povjerenje, sigurnost). Šivina kosa je spletena, dočim njene lokne prate njegove plesne pokrete – okreću se. U kosi su upleteni: kobra, lubanja i figura Gange. Šiva pleše, zapravo počiva na lotosu, a cijela njegova figura je okružena plamenovima vatre koju dotiču dvije Šivine ruke koje drže bubanj i plamen. Dinamizam njegove figure, kose, tj. lokni i pojasa su posve suprotni njegovom izrazu lica i ruke koja položajem ukazuje na neustrašivost, odnosno mir. Natarađa u jednom uhu ima žensku (Pārvatī), a u drugom mušku (Śhiva) naušnicu, a što je simbol njegov dvostruke naravi: Šiva – Parvati. Kompletan Šivin ples odvija se u Chidambaramu, a što je svevedski simbol kozmičkog središta: na mikrokozmičkoj razini to je ljudsko srce, jednovremeno srce svakog bića (hṛdaya).